نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جنگ روسیه و اوکراین تهدید کننده انرژی و ناامنی غذایی جهانی

به گزارش سیناپرس، علاوه بر پرداختن به یک تهدید وجودی برای تمام بشریت، رهبران جهان باید نحوه مقابله با تحریکات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین را در نظر بگیرند.

این نتیجه گیری از زمانی آغاز شد که همین چند هفته پیش، مقامات اروپایی متوجه شدند که خط لوله نورد استریم ۱ در اقدامی که گمان می رود یک اقدام خرابکارانه باشد، قطع شده است. اروپا در بحبوحه فشارهای سیاسی برای از گرفتن گاز و نفت خود از روسیه تلاش می کرد تا منابع سوخت خود را از جاهای دیگر تامین کند.

کارشناسان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌ گویند: از گزینه‌ های ذغال سنگ و هسته‌ ای گرفته تا انبارهای چوب و هیزم، انتخاب ‌ها هم برای سلامت سیاره و هم برای مردم محدود و تأثیرگذار هستند. استفاده از سوخت های فسیلی به طور اجتناب ناپذیری انتشار کربن و سایر آلاینده ها را افزایش می دهد و در مورد انرژی هسته ای، دفع زباله های مضر رادیواکتیو را به چالش می کشد.

رابرت انگلیش (Robert English) دانشیار روابط بین ‌الملل و مطالعات زیست ‌محیطی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی  گفت: اروپا بیشتر از کشورهای شمال آفریقا و دیگر کشورهای آفریقایی منبع انرژی وارد می‌ کند. اروپایی ها همچنین به استفاده از زغال ‌سنگ بیشتر متهم هستند و برخی کشورها ازجمله آلمان هنوز راکتورهای هسته ‌ای خود را تعطیل نکرده اند.

در ادامه شون هیات (Shon Hiatt) کارشناس بازارهای انرژی جهانی در دانشکده بازرگانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت که تقاضا برای زغال سنگ با افزایش قیمت گاز طبیعی به شدت افزایش می یابد. او افزود، در سطح جهان، ما شاهد بازجذب گسترده زغال‌ سنگ هستیم زیرا گاز طبیعی گران‌تر و در مورد اروپا کمیاب شده است. مردم باید خانه های خود را گرم کنند و چراغ ها را روشن نگه دارند. منطقی است که کشورها به سمت استفاده از زغال سنگ و نفت حرکت کنند.

او توضیح داد: اروپا دو سال دیگر فرصت دارد تا زیرساخت‌ های لازم برای زندگی بدون گاز روسیه را فراهم کند و به نظر می رسد اروپا می خواهد وابستگی به گاز روسیه را بدون توجه به نتیجه جنگ متوقف کند.

هیات گفت: به دلیل محدودیت ‌ها، انرژی خورشیدی و بادی بعید است که شکاف انرژی روسیه را پر کنند. به گفته او، باد و خورشید بهترین مکمل های گاز طبیعی هستند زیرا آنها منابع انرژی متناوب هستند. ما می دانیم که خورشید چه زمانی طلوع و غروب می کند و باد فقط گاهی اوقات می وزد. برای حفظ ولتاژ و هرتز که برای پایدار نگه داشتن شبکه مورد نیاز است، به ژنراتورهای گازی نیاز داریم. هیات توضیح داد که شما نمی توانید یک اقتصاد را تنها با باد و خورشید تامین کنید.

استیون لمی (Steven Lamy) استاد علوم سیاسی، روابط بین‌ الملل و علوم فضایی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت که اشتباه اروپا در ترجیح قراردادهای ارزان‌تر و کوتاه‌ مدت با تامین‌ کنندگان انرژی روسی بر سرمایه‌ گذاری بلندمدت در توسعه زیرساخت‌ها و زنجیره تامین خود است.

به گزارش سیناپرس، آلمان و سایر کشورهای اروپایی می‌ توانستند بنادری برای وارد کردن گاز طبیعی مایع یا LNG بسازند که می ‌توان آن را به حالت مایع خنک کرد و در مناطقی که خط لوله‌ها نمی ‌توانند ادامه یابند، استفاده کرد. اما اروپا این کار را نکرد و در عوض، بر خطوط لوله نورد استریم تکیه کردند.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
منبع: news.usc
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل