نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید غذایی مناسب برای مسافران فضایی

به گزارش سیناپرس، دکتر جان فراستاد (John Frostad) استادیار مهندسی شیمی و بیولوژیکی که علم غذا را مطالعه می‌ کند، تیمی را رهبری می ‌کند که در حال ایجاد راه‌ های جدیدی برای کپسوله‌ سازی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند تا بتوانند مسافت زیادی را طی کنند.  امگا ۳ برای وضوح ذهن ضروری است.

حتی چند روز بدون امگا ۳ در رژیم غذایی ما ممکن است مغز را کسل کرده و انسان را از بهترین حالت خود دور می کند. با این حال، بدن ما نمی تواند آن را به طور طبیعی تولید کند، بنابراین باید آن را توسط غذاهایی که می خوریم مانند ماهی، تخم کتان یا مصرف مکمل ها تامین کنیم.

دکتر فراستاد توضیح می ‌دهد: برای فضانوردان و سایر افراد در مأموریت‌ های فضایی، بخش دشوار این است که اطمینان حاصل شود که امگا ۳ به هر شکل ممکنی شامل کپسول یا مایع، تازه و قابل مصرف بماند.

به گفته محققان، عمر مفید اکثر کپسول‌های امگا ۳ حدود دو سال است، اما ماموریت ‌های فضایی می ‌توانند بیشتر از آن طول بکشند. مکمل ‌های امگا ۳ می ‌توانند خواص سرطان ‌زایی داشته باشند، بنابراین باید در بهترین حالت خود باقی بمانند.
در حال حاضر هیچ راه مطمئنی برای حفظ امگا ۳ برای بیش از دو سال وجود ندارد، اما تیم دکتر فراستاد معتقد است که راه حل های خوبی وجود دارد. یک رویکرد فعلی کپسوله کردن امگا ۳ در پودر کینوا است.

کودی رکتور (Cody Rector) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه خاطرنشان می کند: به طور بالقوه، ما می توانیم اسیدهای چرب ضروری را در نشاسته کینوا جاسازی کنیم تا چیزی بسازیم که بتوان آن را در یک آب میوه ترکیب کرد. 

یکی رویکرد دیگر، نانوبلورهای سلولز (CNCs) است که بلورهای بسیار ریزی هستند که از الیاف چوب با خواص غیرعادی به دست می ‌آیند که آنها را قادر می ‌سازد مخلوط‌ های روغن و آب را تثبیت کنند.

دکتر روکسان فورنیه (Roxanne Fournier) محقق فوق دکتری در علوم غذایی که اثرات پروازهای فضایی بر سیستم ‌های بیولوژیکی را مطالعه می ‌کند، می ‌گوید: نانوبلورهای سلولز می‌ توانند روزی به عنوان یک افزودنی طبیعی در امولسیون‌های حاوی امگا ۳ یا سایر اسیدهای چرب ضروری استفاده شده و بهبود غذا و تغذیه برای خدمه پروازهای فضایی به وجود آورند.

دکتر فورنیه توضیح می‌ دهد: غذاهایی که فضانوردان به فضا می‌ برند اغلب نیاز به آبگیری مجدد دارند و بافت حاصل می ‌تواند آبکی بوده و خیلی خوب نباشد. هنگامی که تولید کنندگان مواد غذایی بتوانند به طور موثر چربی را با استفاده از تکنیک‌ هایی که ذکر شد بسته‌ بندی کنند، آن ‌گاه می ‌توان چربی‌ها را به راحتی به غذاها اضافه کرد تا مثلاً قهوه‌ها و اسموتی‌ هایی با طعم خامه ‌ای درست کنند.

به گزارش سیناپرس، دکتر فراستاد می‌ گوید: یکنواختی غذایی می‌ تواند برای فضانوردانی که هر روز غذاهای یکنواخت می ‌خورند، مشکل ایجاد کند. کپسوله کردن مناسب امگا ۳ نه تنها از سوء تغذیه جلوگیری می کند، بلکه می تواند رژیم های فضایی آینده را قابل تحمل تر و خوشمزه تر کند.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: phys.org
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل