اختاپوس ها هنگام دعوا به سمت یکدیگر زباله پرت می کنند

به گزارش سیناپرس، محققان استرالیایی موفق شدند با دوربین های اقیانوسی خود، تصاویر دو اختاپوس را شکار کنند که به سمت یکدیگر اشیایی پرتاب می کنند.

گفتنی است این موجودات اعماق دریا برای اولین بار در حال پرتاب گل و لای و اشیای موجود در بستر دریا به سمت یکدیگر و اطراف خود فیلمبرداری شدند.

دانشمندان این کشف را زمانی انجام دادند که رفتار اختاپوس های غمگین (Octopus tetricus)  را در سواحل خلیج جرویس در نیو ساوت ولز استرالیا ثبت می کردند.

محققان این فیلم‌ های ۲۴ ساعته را در چند روز تجزیه و تحلیل کرده و ۱۰۲ مورد پرتاب زباله را در یک گروه ده تایی از اختاپوس ها پیدا کردند.

این موجودات موادی مانند پوسته صدف ها را جمع آوری و با کمک ساختاری لوله ای شکل که می تواند آب را به سرعت خارج کند، آن ها را از میان بازوهای خود و در آب پرتاب کردند. به گزارش سیناپرس، برای انجام پرتاب‌ها، اختاپوس‌ها باید سیفون طبیعی بدن خود خود را در موقعیتی غیرعادی قرار می ‌دادند که نشان می ‌داد این رفتار عمدی بوده است. هر دو جنس نر و ماده در پرتاب زباله شرکت داشتند اما ماده ها در واقع دو سوم پرتاب ها را انجام دادند.

به گزارش سیناپرس، محققان در این مطالعات دریافتند تقریباً نیمی از پرتاب‌ ها در حین یا حول و حوش زمانی بود که این موجودات با سایر اختاپوس ‌ها تعامل داشته و رفتارهایی مانند کاوش یا تلاش ‌های جفت ‌گیری رخ داده است. بررسی های آماری نشان داد حدود ۱۷ درصد پرتاب ها به اختاپوس دیگری برخورد کرد.

محققان می گویند:اگرچه تعیین هدف اختاپوس هایی که زباله ها را در آب پرتاب می کنند، دشوار است، به نظر می رسد که حداقل در برخی زمینه های اجتماعی، این موجودات قادر به هدف قرار دادن اختاپوس های دیگر هستند. این نوع رفتار قبلاً فقط در تعداد کمی از حیوانات غیر انسانی مشاهده شده است.

در این میان شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد برخی از این پرتاب‌ ها که به دیگران برخورد می ‌کنند، هدفمند هستند و نقش اجتماعی دارند.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی PLoS ONE منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا