نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مقابله با اعتیاد به کمک داروهای بی خوابی

به گزارش سیناپرس،محققان دانشگاه راتگرز، یک فرآیند بیولوژیکی را برای اعتیاد به مواد مخدر و الکل شناسایی کرده ‌اند و معتقدند درمان ‌های موجود برای بی‌ خوابی، می ‌توانند با کاهش یا از بین بردن اعتیاد مقابله کنند.

محققان توضیح داده اند: سیستم اورکسین مغز – که حالات خواب و بیداری، سیستم ‌های پاداش و خلق و خو را تنظیم می‌ کند – باعث تحریک میل افراد به جستجو برای مواد مخدر می ‌شود.

پژوهشگران گزارش داده اند: دارو ها و مواد مخدر، تولید اورکسین را در مغز حیوانات و انسان ها افزایش می دهد و مسدود کردن این سیستم، اعتیاد را در حیوانات معکوس می کند. به گزارش سیناپرس،مطالعه دیگری حتی نشان داده است که یکی از داروهای مسدود کننده اورکسین که برای درمان بی خوابی تایید شده است، میل به مواد افیونی را در افراد کاهش می دهد.

در شرایط عادی، بسیاری از سلول های تولید کننده اورکسین در مغز، تولید اورکسین را به گونه ای فعال و غیرفعال می کنند که منجر به نوسان انگیزه می شود. با این حال، زمانی که افراد به مواد افیونی، کوکائین، الکل و سایر مواد مخدر، اعتیاد پیدا می کنند، این سلول ها تولید اورکسین را افزایش می دهند اما دیگر آن را غیرفعال نمی کنند. در نتیجه این سلول ها دائماً فعال می مانند و سطوح بالایی از اورکسین را تولید می کنند که متعاقبا منجر به افزایش تحریک پذیری و اعتیاد افراد به مواد مخدر می شود.

محققان با تجزیه و تحلیل بافت مغز افراد معتاد به هروئین، همان افزایشی را در سیستم اورکسین انسانی یافتند که پیش از این در حیوانات معتاد مشاهده شده بود. پس از شروع اعتیاد، این بیش فعالی، ممکن است برای همیشه ادامه یابد.

محققان آمریکایی نشان دادند: دُز های پایین یکی از داروهای بی خوابی که سه مورد از آنها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (Belsomra، Quviviq و Davigo) تایید شده اند، می ‌تواند مصرف مواد را در موش‌ ها کاهش دهد، بدون اینکه عملکرد شناختی را مختل کند.

به گزارش سیناپرس،یافته های تحقیقاتی در مجله Biological Psychiatry قابل دسترسی هستند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل