نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

احساسات فعلی ما چگونه در خاطرات گذشته دخالت می کند؟

به گزارش سیناپرس، اغلب انسان ها در زندگی خود به دنبال احساس شادی هستند، حالتی از رضایت که دستیابی به آن می تواند برای برخی، دشوارتر از دیگران باشد. تحقیقات در علوم روان‌ شناسی نشان داده است که یکی از دلایلی که احساس شادی، می ‌تواند تا این حد دست نیافتنی به نظر برسد این است که امکان دارد احساسات کنونی ما با خاطرات و سلامت روان ما در گذشته، تداخل داشته باشند.

محققان، داده های چهار مطالعه طولی را تجزیه و تحلیل کردند تا بررسی کنند که احساسات فعلی ما چگونه بر خاطرات ما از احساس رضایت در گذشته تأثیر می گذارند.

ابتدا، محققان داده ‌های موجود از نظرسنجی در مورد رفاه شهروندان آلمانی را با تمرکز بر پاسخ‌ های 11 هزار شرکت ‌کننده بین سال ‌های 2006 و 2016 تجزیه و تحلیل کردند. هر سال، شرکت ‌کنندگان میزان رضایت از زندگی خود را در مقیاس 1 تا 10 گزارش می دادند. به گزارش سیناپرس، در سال 2016، از پاسخ دهندگان خواسته شد تا یکی از 9 نمودار خطی را انتخاب کنند که مسیر رضایت آن ها از زندگی را طی یک دهه گذشته به بهترین شکل، نشان می داد.

محققان دریافتند: شرکت کنندگان، نمودارهایی را انتخاب کردند که به طور کلی منعکس ‌کننده پاسخ ‌های آن ها در گذشته بود. افرادی که رضایت بیشتری از زندگی را گزارش کرده بودند، نموداری را انتخاب کردند که نشان دهنده بهبود مستمر بود و افرادی که نتایج نظرسنجی آنها حاکی از عدم رضایتشان از زندگی بود، به سمت انتخاب نموداری متمایل بودند که نشان ‌دهنده افت سلامت روان آنها بود.

محققان گفته اند: مردم علاوه بر یادآوری احساسات گذشته خود درباره زندگی، تمایل دارند که این خاطرات را با احساس فعلی خود ترکیب کنند.

محققان این روند را با استفاده از داده های 20 هزار شرکت کننده در نظرسنجی پانل خانوار بریتانیا در سال های 1997 تا 2009 این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دادند. به گزارش سیناپرس، به عنوان بخشی از این نظرسنجی، پاسخ دهندگان رضایت فعلی خود از زندگی را در مقیاس 1 تا 7 گزارش کرده بودند. آنها همچنین ذکر کردند که نسبت به سال گذشته احساس رضایت بیشتر یا کمتری نسبت به زندگی دارند.

حدود نیمی از پاسخ دهندگان به طور دقیق به یاد داشتند که میزان رضایت فعلی آنها از زندگی در مقایسه با گزارش سال گذشته آنها بیشتر یا کمتر است. هرچند، مانند داده های شرکت کنندگان آلمانی، به نظر می رسد که برخی خاطرات، تحت تأثیر رضایت فعلی، تحریف شده باشند.

پژوهشگران اظهار داشتند: بنابراین احساس شادی امروز به معنای داشتن احساسی بهتر از دیروز است. این ساختار یادآوری، می ‌تواند توضیح دهد که چرا افراد شاد، خوشبین ‌تر بوده و برای تجربیات جدید، مشتاق تر هستند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Psychological Science منتشر شده اند.

ترجمه: رهاامیدوار

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل