بخش آخر مواد پیشنهادی بنیاد ملی نخبگان در رابطه با برنامه ششم توسعه در جلسه 27 کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاد تدوین لایحه قانونی اشتغال استعدادهای برتر در همین راستا مطرح شد.
به گزارش ایرنا شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی احکام پیشنهادی برنامه ششم توسعه دستگاه های مرتبط با موضوع علم و فناوری، آخرین بخش مواد پیشنهادی بنیاد ملی نخبگان در کمیسیون نخبگان و آینده نگاری به بحث و بررسی گذاشته شد.
در احکام پیشنهادی ارائه شده از سوی ستاد اجرایی سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان به عنوان مسئول تدوین احکام پیشنهادی بنیاد ملی نخبگان برای برنامه ششم توسعه کشور، موضوعاتی مانند 'تدوین برنامه جامع فرهنگی نخبگان و استعدادهای برتر'، 'ایجاد بانک اطلاعات نخبگان و متخصصان کشور'، 'ایجاد سازوکارهای لازم برای تعامل با نخبگان در کلیه دستگاه های حاکمیتی' و'تدوین لایحه قانونی اشتغال و به کارگیری استعدادهای برتر و ارتقاء اثرگذاری نخبگان' مورد تاکید قرار گرفت.
در ادامه جلسه، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با تشریح روند بررسی احکام پیشنهادی دستگاه ها برای تدوین برنامه ششم توسعه در دولت گفت: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی 7 ستاد در حوزه های مختلف از جمله ستاد علم و فناوری به ریاست دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد آموزش به ریاست دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش تشکیل شده است که وظیفه بررسی احکام پیشنهادی دستگاه ها را بر عهده دارند.
دکتر حسین سالار آملی افزود: در راس این ستادها، هیات هفت نفره ای وجود دارد که یکی از اعضای آن وزیر علوم است و در نهایت تصمیم نهایی را برای ارسال پیش نویس برنامه ششم توسعه به مجلس اتخاذ می کنند.
وی بر ضرورت حفظ وحدت جامعه علمی کشور تاکید کرد و افزود: تمامی دستگاه های مرتبط با موضوع علم و فناوری کشور باید با همدلی و هم افزایی در جهت افزایش اعتبارات این بخش و تدوین و تصویب قوانین محکم و اثرگذار تلاش کنند.
سالار آملی با بیان اینکه احکام پیشنهادی وزارت علوم برای برنامه ششم توسعه ذیل 3 محور کلان تدوین شده است، ادامه داد: ارتقاء دانشگاه ها به تراز بین المللی، رساندن آموزش عالی به سمت دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین و تکمیل زنجیره نوآوری و خلاقیت از جمله محورهای کلان وزارت علوم برای تدوین احکام برنامه ششم توسعه کشور است.