شرکت های نفتی باید مالیات آلاینده های جوی پرداخت کنند

به گزارش سیناپرس، این پیام آشکار دبیرکل سازمان ملل متحد در افتتاحیه اجلاس سالانه تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد COP27 که امسال در شهر شرم الشیخ مصر برگزار شد، عنوان شدند.

در این سخنرانی گوترش خواستار انعقاد یک پیمان همبستگی آب و هوایی شد که به موجب آن کشورها اقدامات بیشتری برای کاهش کربن از جمله انتقال منابع مالی از کشورهای ثروتمند به اقتصادهای در حال توسعه انجام می دهند.

در ادامه او ابرقدرت‌های جهانی از جمله چین و ایالات متحده را به ‌عنوان مسئولین انجام و ارائه این موضوع تعیین کرد. گوترش می گوید: این راه تنها امید ما برای دستیابی به اهداف اقلیمی است و این موضوع تعیین کننده آینده عصر ما خواهد بود. این مسئله چالش اصلی قرن ما بوده و عدم مسئولیت پذیری درباره این موضوع غیرقابل قبول، ظالمانه و اشتباه است. 

او همچنین افزود: ما در بزرگراهی به سوی جهنم آب و هوایی هستیم و متاسفانه پایمان را روی پدال گاز قرار داده ایم. گوترش در سخنرانی خود از درگیری های ژئوپلیتیکی مانند جنگ بین روسیه و اوکراین به عنوان محصول اتکا به سوخت های فسیلی یاد کرد.

پیامدهای این درگیری افزایش قیمت سوخت های فسیلی مانند گاز بوده که در کشورهای اروپایی و جهان به طور گسترده تر موج می زند.

در این کنفرانس، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، مبارزه با گرمایش زمین را مأموریت جهانی برای ایجاد مشاغل جدید و رشد پاک معرفی کرد و خواهان حرکت بیشتر و سریع‌ تر اعضا در این مسیر شد تا میانگین افزایش دمای جهانی را ۱.۵ درجه نگه دارند. به گفته کارشناسان، این یک هدف ارجح بر اساس توافقنامه آب و هوای پاریس است. کارشناسان به طور فزاینده ای چنین هدفی را مرزی توصیف می کنند و احتمالاً در سال های آینده از آن فراتر خواهد رفت.

با توجه به سرعت کند اقدامات جهانی، احتمالا گرمایش زمین تا نزدیک دو درجه سانتیگراد خواهد رسید. با این حال، این دستاورد متکی به اقتصادهای توسعه یافته است که به طور قابل توجهی استفاده از سوخت های فسیلی را کاهش داده و استفاده و تولید انرژی های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار دهند.

راه‌ حل‌های پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل شامل اعمال مالیات بر سودهای بادآورده شرکت‌های نفتی و هدایت عواید آن به کشورهای در حال توسعه به عنوان بخشی از اقدامات مالی آب و هوا برای کمک به محافظت در برابر تغییرات اقلیمی است.

به گفته کارشناسان، انتظار می رود کشورهای در حال توسعه جهان که نسبت به کشورهای توسعه یافته تر نیمکره شمالی به خط استوا نزدیک ترند، به طور نامتناسبی تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار بگیرند.

به گزارش سیناپرس، پیش بینی می شود بودجه جهانی مورد نیاز برای اقدامات سازگاری تا پایان دهه فعلی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار باشد. COP27 تا پایان هفته ادامه داشته و مذاکرات بر جبران خسارت و تامین منابع مالی طرح ها متمرکز است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: cosmosmagazine
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا