نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

8 نشانه‌ای که می‌گوید دچار میگرن شده‌اید

به گزارش سیناپرس، میگرن یک بیماری مزمن است که منجر به سردردهای ضربان‌دار و بسیار دردناک می‌شود. عود و شدت میگرن، این بیماری را از سردردهای ساده متمایز می‌کند. علاوه بر این، در 95 درصد موارد، میگرن تنها یک طرف سر را درگیر می‌کند.

سردرد میگرنی اغلب بین 24 تا 72 ساعت طول می‌کشد. گاهی اوقات نیز همراه با مشکلات گوارشی (تهوع و استفراغ) و حساسیت شدید به صدا یا نور است.

زنان 2 تا 3 برابر بیشتر از مردان دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. و طبق آمار، تقریبا یک سوم مبتلایان به میگرن به پزشک مراجعه نمی‌کنند و خوددرمانی را ترجیح می‌دهند.

چطور می‌توان شدت دردهای میگرنی را کاهش داد؟

میگرن یک بیماری وخیم نیست، اما کیفیت زندگی افراد مبتلا را تغییر می‌دهد و بر روابط عاطفی و فعالیت‌های حرفه‌ای آنها تأثیر می‌گذارد.به گزارش سیناپرس، هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد. از سوی دیگر، چند حرکت ساده می‌تواند درد را کاهش دهد. بهتر است با بروز اولین نشانه‌های میگرن این اقدامات انجام شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

بنابراین توصیه می‌شود:

داروهایی نیز وجود دارد که سردردهای میگرانی را کاهش می‌دهد

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و کتوپروفن در کاهش دردهای میگرنی موثر هستند؛ البته به خاطر داشته باشید که در مصرف این داروها از دوزهای توصیه‌شده و مدت زمان درمان نباید تجاوز کرد. علاوه بر این، این دو محصول نباید با هم یا همراه با آسپرین مصرف شوند.

برای اثربخشی مسکن‌ها باید آنها را به موقع مصرف کنید، یعنی نه خیلی زود و نه خیلی دیر. بنابراین بهتر است علائمی که شروع حمله میگرن را پیش بینی می‌کنند، بشناسید. دکتر کتی مونرو این علائم را به شما معرفی می‌کند.

ضربان

درد ضربان‌دار یکی از اولین نشانه‌های میگرن است.

سختی و درد

سردرد میگرنی می‌تواند سیستم سه قلو عروقی را فعال کند. سپس سیگنال‌های درد به مغز و همچنین به گردن و شانه‌ها می‌رسد و باعث ناراحتی می‌شود. دکتر مونرو می‌گوید: این ناحیه‌ها ممکن است حساس شود و سفت و منقبض شدن عضلات گردن را با خود به دنبال داشته باشد.

خستگی

خستگی یکی از علائم رایج میگرن است. دکتر مونرو این طور توضیح می‌دهد: بسیاری از مردم قبل و بعد از حملات احساس خستگی شدید می‌کنند، آنها دچار کمبود انرژی می‌شوند و مرتب خمیازه می‌کشند.

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ نیز ممکن است قبل از شروع حمله میگرنی ظاهر شود.

بروز اختلالات بینایی

دکتر مونرو می‌گوید:  گاهی اوقات برخی از بیماران هاله‌ای را مشاهده می‌کنند، سپس حدودا یک ساعت بعد سردرد شروع می‌شود.به گزارش سیناپرس، البته گفتنی است فقط حدود 25 درصد از مبتلایان به میگرن هاله نور را مشاهده می‌کنند.
بیماران گزارش می‌دهند که لکه‌هایی با رنگ‌ها یا نورهای مختلف را می‌بینند. برخی نیز بوهای عجیبی حس می‌کنند. در واقع آنها به بوهای قوی مانند عطر، لمس یا صدا بسیار حساس هستند.

 تغییر خلق و خو

بسیاری از مردم اغلب قبل، در طول یا بعد از حملات میگرن احساس تحریک‌پذیری یا افسردگی می‌کنند.

سرگیجه

گاهی اوقات ممکن است به دلیل هاله‌ای که در طول میگرن ایجاد می‌شود، سرگیجه نیز بروز پیدا کند. سرگیجه نشانه میگرن دهلیزی است.

احساس ضعف در یک طرف بدن

برخی از مبتلایان به میگرن، در یک طرف بدنشان احساس ضعف می‌کنند که در عرض یک ساعت از بین می‌رود. برخی دیگر نیز ممکن است قبل از شروع حمله میگرنی در یافتن کلمات یا بیان آنها دچار مشکل شوند.

 

منبع: e-sante
مترجم: زهرا علی‌دوست

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل