کشف جواهرات ۵ هزار ساله در عمان

به گزارش سیناپرس، تیم مشترکی از باستان شناسان عمانی-آمریکایی به سرپرستی پروفسور کیمبرلی ویلیامز از دانشگاه تمپل فیلادلفیا در ایالات متحده آمریکا و همکاری پروفسور ناصر الجهواری و پروفسور خالد داگلاس از دانشگاه سلطان قابوس در مطالعات جدید خود محوطه ای از عصر برنز اولیه را در منطقه داهوا، ولایت سحام در استان البطینه شمالی کشور عمان حفاری کردند.

در این عملیات کاوش که با حمایت وزارت میراث و گردشگری عمان انجام شد، مجموعه ای استثنایی از جواهرات و اشیا نقره ای را در گورهای ماقبل تاریخ هزاره سوم قبل از میلاد به دست آمد. این مجموعه شامل قسمت هایی از گردنبندها، مهره ها و چندین حلقه بود.

یکی از جالب ترین یافته های این کاوش، شناسایی  حلقه‌ ای از جنس نقره با تصویر یک گاومیش کوهان دار هندی بود. این حلقه نشان دهنده یک نقش برجسته در فرهنگ دره سند یا هاراپا است و بر اساس آن می توان مدعی شد که در بازه زمانی ۵ هزارسال پیش   بازرگانان هندی در تجارت بین منطقه ‌ای جنوب خلیج فارس و دریای عمان فعال بودند. 

گفتنی است مشابه این تصویر در مهرهای سنگی مدور مربوط به  تمدن دره رود سند ، ایران، بحرین، بین النهرین و عمان به دست آمده بود. البته این اولین بار است که این تصویر روی یک انگشتر فلزی پیدا می شود.

به گفته پروفسور جاناتان مارک کنویر، کارشناس فناوری‌ های باستانی از دانشگاه ویسکانسین مدیسون  ایالات متحده آمریکا، حلقه ‌های مهر برای دوره‌های بسیار متأخر در نظر گرفته می‌ شدند، اما این کشف تأیید کرد که مردم عصر برنز بسیار باهوش‌ تر و از نظر فنی پیشرفت ه‌تر از چیزی بودند که تاکنون تصور می شد.

به گزارش سیناپرس، نکته ای که این کشف را جذاب ‌تر می ‌کند، این است که نمونه ‌برداری و تجزیه و تحلیل مبتنی بر تکنیک غیرمخرب ابتکاری توسط دکتر راندال لاو و دکتر شان اسکات، نشان داد که نقره به کار رفته در ساخت 
به گفته دکتر دنیس فرنیز، کارشناس ایتالیایی در تجارت باستانی بین دره سند و عمان و یکی از همکاران این مطالعه، کشف یک حلقه نقره در مقبره ‌ای در عمان که احتمالاً در بین ساخته شده و نقره آن از آناتولی آمده و نقش روی آن متعلق به هندوستان است، پیچیدگی تعاملات تجاری و فرهنگی در دوران ماقبل تاریخ این منطقه را نشان می دهد که قطعاً می تواند به عنوان نمونه اولیه مبادلات جهانی مدرن در نظر گرفته شود.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: omanobserver
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا