نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف کشتی و سکه های تاریخی ۲ هزار ساله در اعماق دریا

به گزارش سیناپرس، تیمی از باستان شناسان بین المللی در حوزه مطالعات زیر آب موفق شدند یک کشتی رومی را در سواحل منطقه سوکوشان از کشور کرواسی کشف کنند. این مطالعات با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان و یک تیم چند ملیتی ادامه دارد.

بر اساس گزارش های موجود در این رابطه، باستان شناسان زیر آب برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ پس از یافتن قطعات چوب و سکه هایی که در زمان امپراتور کنستانتین ضرب شده بودند، مکان احتمالی غرق شدن این کشتی را شناسایی کردند.

این یافته های اولیه منجر به برنامه ریزی جهت یک بررسی کامل در زیر آب شد که در پی آن کشتی فوق شناسایی شده و ۹ متر از بدنه کشتی که در لایه های شن و ماسه در عمق دو متری در مجاورت بندر رومی باربیر مدفون شده بود، آشکار شد.

گفتنی است آثار باستانی و خرابه های زیر آب در بندر باربیر برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ میلادی کشف شد، با بررسی های مداوم و عکس های هوایی که شواهدی از سازه های زیر آب را نشان می دهد، مشخص شد که  این بندر یک مرکز تجاری بزرگ در دوره روم بوده است.

آزمایش های سن یابی اولیه نشان می دهد که این کشتی حدود ۲ هزار سال پیش و در فاصله  قرن ۱ و ۲ میلادی ساخته شده و مورد استفاده قرار داشت. به گزارش سیناپرس،  در حال حاضرنمونه هایی از بدنه چوبی این کشتی برای تجزیه و تحلیل بیشتر به فرانسه ارسال شده است. باستان شناسانامیدوارند که با کمک آزمایش های بعدی بتوان تاریخ قطعی تری را برای این کشتی تعیین کرده و متوجه شد که آیا مصالح به کار رفته در آن، محلی بوده یا از مناطق دیگر آمده است.

در گزارش علمی منتشر شده در رابطه با این کشف، اعلام شده است که اگرچه بخش‌ هایی از کشتی به دلیل پوسیدگی آسیب دیده‌اند، اما تمام قاب بیرونی آن حفظ شده و این کشتی ۲ هزار ساله شکل خود را نسبتاً دست نخورده حفظ کرده است.

به گزارش سیناپرس،  در حال حاضر، لاشه این کشتی به طور مصنوعی و عامدانه در لایه‌هایی از شن، ژئوتکستایل و سنگ دفن می ‌شود تا بقایای آن از آسیب بر اثر جریانات آبی و حیوانات دریایی حفظ شود، اما تیم باستان شناسان قصد دارد در سال ۲۰۲۳ به این منطقه بازگشته و فعالیت خود را از سر گیرند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: heritagedaily
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل