نگاه عالمانه به امر خیر

این بنیاد نتیجه تلاش خیرینی است که برای علم و دانش این مرزو بوم تلاش می کنند. در این خصوص حجت الاسلام والمسلمین علی ملانوری ،قائم مقام مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلا در حوزه خیرماندگار به خبرنگار سیناپرس گفت: بنیاد خیریه آلا، بنیادی است که 6 سال سابقه فعالیت دارد و در سطح ملی ثبت شده است.در برخی استان ها (در حال حاضر اصفهان ، تهران، قم ،سیستان و بلوچستان ولرستان )حوزه داریم و به مرور در مابقی استان ها حضور خواهیم داشت.

وی هدف اولیه از تاسیس چنین بنیادی را ارائه خدمات در زمینه اولویتهای امر خیر دانست و گفت: درادامه اهداف ،این بنیاد بحث کنترل سرطان را پیش کشیده و مرکز جامع کنترل سرطان را آغاز کرده است.به این معنا که ما درمان سرطان را در بسیاری از موسسات خیریه داریم اما جائی که بسته جامع پیشگیری،درمان ،  غربالگری وخدمات طب تسکینی را یکجا ارائه دهد وجود نداشت.

قائم مقام مدیرعامل بنیاد آلا افزود: طب تسکینی خدماتی مثل مشاوره دینی و روانی ،پزشکی ،بالینی و….را شامل می شود. بسته ای که بیمارستان ها آنها را پس میزنند. کار دیگر آلا رسیدگی به سادات نخبه بود که در غالب طرح سلاله اجرا می شود.به این معنی که پرورش علمی سیده و سیدهایی را که شرایط نخبگی دارند را به عهده بگیرد و به بلوغ برساند. همچنین تبلیغات اسلامی و دینی در عرصه بین الملل  ورفع نیازهای مناطق محروم از دیگر کارهایی است که شروع کرده ایم .

حجت الاسلام والمسلمین علی ملانوری عنوان کرد: از یکسال گذشته بنیاد خیریه آلا با آغاز مطالعاتی تصمیم گرفت عمده منابع خود را به سمت توزیع دانش ببرد.

وی تاکید کرد: درهمه کشورهای دنیا فعالیت های خیرخواهانه وجود دارد.در کشورما نیز به دلیل اینکه مردم سابقه دینی دارند حجم زیادی از فعالیت خیرخواهانه انجام میشود.

وی گفت: حدود 3هزار موسسه خیریه درایران وجود دارد و چیزی حدود 30هزار میلیارد تومان توسط خیرین سالانه در ایران هزینه میشود.اما سوالی که می ماند این است که  این هزینه ها بر اساس  کدام اولویت خرج می شود؟آیا مدیریت علمی وجود دارد؟آیا منابع مالی در زیر مجموعه رشته های تخصصی پیگیری می شود ؟در حالی که در کشورهای دنیا در زمینه مدیریت امر خیر، حسابداری امر خیر و شیوه نگهداری و مدیریت موسسات خیر تا مقطع ارشد و دکترا فارغ التحصیل داوطلب وجود دارد .

بنابراین همه این ضرورت ها  باعث شد که بنیاد خیریه آلا از سال گذشته طرحی باعنوان خیر ماندگار را تدوین کند .این طرح بر سه پایه تولید دانش امر خیر،روش مدیریت امر خیر،ترویج فرهنگ خیر و نیکوکاری است.

مسئول بخش خیرماندگارعنوان کرد: بنیاد خیر ماندگار غیر از بحث های مفهومی که فرصت ها و چالش های امر خیر را وضع کرده است در غالب اهداف کلان این محورها ازجمله در حوزه تولید دانش تاسیس پژوهشکده برای مطالعه امر خیر ، ترجمه100عنوان کتاب برای الگوبرداری از مدیریت امر خیر و تولید مقالات علمی پژوهشی ،انتشار فصلنامه علمی در حوزه پایه تولید علم را پیش گرفته است.

وی  عنوان کرد: در حوزه اصلاح روشهای مدیریتی مهمترین چیزی که پیش بینی شده است ،تاسیس مرکز رشد امر خیر است.مادر کشورمان جوانان زیادی داریم که ایده های خیرخواهانه دارند اما منابع مالی و پول کافی برای عملی کردن این ایده ها ندارند بنابراین مرکز رشد امر خیر جایی است که کسانی که ایده های خیرمندانه دارند میتوانند مشاوره و پشتیبانی لازم را دریافت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علی ملانوری تصریح کرد: در مسئله مدیریت امر خیر پیش بینی شده که بتوانیم یک پایگاه جامعی که به نام پایگاه احسان از خیرین ایران فراهم کنیم.

وی افزود: در حوزه فرهنگ سازی از مهمترین کارهایمان می توان به طراحی جشنواره خیرماندگار اشاره کرد.  این جشنواره به صورت دوسالانه درایران برگزار می شود و هدف این است که درآینده در سطح جهان اسلام این جشنواره برگزار شود.همچنین در زمینه تولید فیلم،رسانه، کتاب ، انیمیشن و….نیز درتلاش هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی ملانوری درخصوص نهادینه کردن فرهنگ وقف در کشور گفت: مشکلات ریشه فرهنگ وقف به این برمی گردد که ما در حوزه موسسات خیریه چیزی که به عنوان نقشه راه است را نداریم.در واقع فقدان یک سامانه دانش بنیان که اولویت های اصلی کشور را روشن کند باعث شده که خیرین کمک های خود را در اولویت هایی که باید هزینه نکنند.

بنابراین اگر ما بتوانیم جایگاهی برای نگاه عالمانه به امر خیر پیدا کنیم، در نهایت با این روش که نیاز سنجی از وضع موجود را انجام دهیم و بعدا ز آن یک آینده پژوهشی داشته باشیم می توانیم اولویت بندی درستی انجام دهیم.

وی افزود: البته بنگاه ها وموسسات خیریه به تنهایی این کاررا نمی توانند انجام دهند . ما به عنوان بنیاد خیریه این طرح را پیش کشیدیم اما دولت باید حمایت حقوقی وقانونی را فراهم کند واز طرفی هم اگر سامانه علمی به وجود بیاید بخش قابل توجهی از منابع به علم اختصاص داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی ملانوری قائم مقام بنیاد آلا درباره نقش فرهنگ وقف در توسعه و شکوفایی علم گفت: در روایت زیادی از پیامبر اسلام  درمورد دانش وعلم وجود دارد.این مبانی عقیدتی ، گذشته وقف در کشور مارا دانش محور کرده است.احیای فرهنگ وقف به خودی خود باعث احیای امر دانش در کشور می شود زیرا فرهنگ وقف بخشی از اهتمام دانش دینی است.

وی تاکید کرد: همچنین اگر امکانی فراهم شود تا وزارت علوم  مجموعه ای از آسیب شناسی  تمام موقوفات علمی گذشته و حال را انطباق دهد،باعث می شود تا نیازهای امروز بهتر دیده شود و قطعا خیرین در آن ورود پیدا می کنند .

مسئول حوزه خیرماندگار خیریه آلا به عنوان توصیه پایانی گفت:به نظر من راهی بهتر از همدلی و هم زباین نیست .مادرایران نه خیر کم داریم و نه منایع مالی ونه دولت مخالف در امر خیر ،30هزار میلیارد صرف کارهای خیر در یک سال معادل پول نفت این مملکت است که باید ساماندهی شود . به عقیده  بنده اصل مشکل ما این است که دانش کافی برای مدیریت فعالیت داوطلبانه در امر خیر نداریم و این عدم دانش باعث شده به نحوی  مدیریت مسائل خیریه ضعیف شود و نگاه ها را بدبینانه کند. به نظر بهتر است دراین گونه کارها در کنارهم باشیمو باهم پیش برویم .

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا