افزایش خطر گسترش ابتلا به بیماری MERS

وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد که در هفته گذشته ، تا پایان روز پانزدهم آگوست (24 مرداد ماه) بیست و یک مورد جدید ابتلا به ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (Middle East Respiratory Syndrome) یا MERS  شناسایی شده و این مساله نشان از خطر گسترش ابتلا به این بیماری است.

بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه (Middle East Respiratory Syndrome) که در اختصار به آن MERS می گویند ، یک بیماری ویروسی است که برای نخستین بار در سال 2012 میلادی زمانی که یک بیمار عربستانی در شهر لندن انگلستان درگذشت ، کشف شد . این بیماری در اثر یک ویروس که سیستم تنفسی را هدف قرار می دهد ، ایجاد می شود . این ویروس باعث اختلال در سیستم تنفسی شده و بیماری های ذات الریه و عفونت های کشنده را در فرد آلوده ایجاد می کند .

لازم به ذکر است که این ویروس در خفاش وجود داشته  و به نظر می رسد که از این طریق وارد بدن شتر شده باشد . بیست سال است که این ویروس از شتر به شترهای دیگر منتقل می شود اما از اوایل سال 2010 میلادی انتقال آن از شتر به انسان مشاهده شده است  .

علاوه بر این ، ویروس MERS به کروناویروس (Coronavirus) نیز شناخته می شود و علائمی شبیه به سرماخوردگی را در افراد آلوده ایجاد می کند. در واقع کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را در بر می گیرند.

بر اساس گزارش این وزارتخانه ، بیست نفر از بیست و یک نفر مبتلا به ویروس  MERSدر ریاض (Riyadh) و یک نفر نیز در ابها (Abha) شناسایی شده اند. تعداد کل افرادی که از ابتدای شناسایی ویروسMERS  به این بیماری مبتلا شده اند ، یک میلیون و 72 هزار و 588 نفر اعلام شده است. در حال حاضر 25 نفر از افرادی که به این ویروس آلوده شده اند تحت درمان قرار دارند و چهار نفر در قرنطینه هستند.

از آن جهت که به ماه ذی الحجه و آغاز مراسم حج تمتع نزدیک می شویم، مقامات عربستان سعودی برای جلوگیری از گسترش این بیماری در کشورشان اعلام کردند که اقدامات سختگیرانه ای را برای ورود زائران حج به این کشور در پیش خواهند گرفت. وزارت بهداشت این کشور اخیرا اعلام کرده بود که دوره تابستان و برگزاری حج عمره احتمال گسترش بیماری های واگیردار و مسری از جمله بیماری MERS را در بین زائران افزایش می دهد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا