نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا کووید ۱۹ تبدیل به یک بیماری فصلی می شود؟

به گزارش سیناپرس، ملیتا ووجنوویچ، از مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت: کووید ۱۹  هنوز نمی تواند به عنوان یک بیماری فصلی محسوب شود زیرا هنوز در مرحله همه گیری است.

این کارشناس بهداشتی در ادامه توضیحاتش افزود: مردم ممکن است فکر کنند که کرونا در حال حاضر به یک بیماری جزیی تبدیل شده است اما در واقعیت اینطور نیست. ما نمی توانیم کووید را به عنوان بیماری فصلی نام ببریم هرچند این بیماری دیگر در شرایط حاد مانند زمانی که همه گیری شروع شده و ایمنی وجود نداشت، قرار ندارد.

کرونا در سال اول شدیدترین روزهای خود را سپری کرده و در سال دوم  کم و بیش مهار شده اما همچنان چالش برانگیز بود. در حال حاضر شرایط بسیار بهتر است و ما بهتر با این بیماری کنار آمدیم. با این شرایط ما هنوز نمی توانیم در مورد آن مانند یک بیماری فصلی مانند آنفولانزا صحبت کنیم.

این نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: باید تاکید کنم که همه گیری ویروس کرونا هنوز به پایان نرسیده است. اگر چه ما در مرحله صعودی حاد همه ‌گیری نیستیم، اما این ویروس همچنان موارد بسیاری را ایجاد کرده، افراد زیادی در سراسر جهان بیمار هستند و این موج ادامه دارد.

به گزارش سیناپرس، این نظر مدیر ارشد سازمان بهداشت جهانی از سوی همه متخصصان پذیرفته نشده و برای نمونه الکساندر لوکاشف، عضو آکادمی علوم روسیه و ویروس شناس، در این رابطه معتقد است که اگر ماهیت فصلی کرونا در طول سه سال به طور پیوسته مشاهده شو، د کووید ۱۹ به یک بیماری فصلی تبدیل شده است.

این کارشناس در پاسخ به سوالی درباره عواملی که می‌تواند فصلی بودن ویروس کرونا را بیان کند، گفت: اگر در طول سه سال شاهد بروز فصلی بیماری به شکل پایدار باشیم، با یک بیماری فصلی مواجه هستیم هرچند در مورد کرونا هنوز این اتفاق نیافتاده است.

لوکاشف خاطرنشان کرد: همه امواج شیوع کرونا در حال حاضر با ظهور انواع جدیدی از سویه های جهش یافته این ویروس مرتبط هستند و متخصصان نمی توانند پتانسیل این بیماری را در آینده پیش بینی کنند.

به گزارش سیناپرس، وی در خاتمه توضیحاتش افزود: بیماری فصلی یک اصطلاح نسبی است.  من معتقدم که عفونت کرونا ویروس به هر طریقی به مرور زمان فصلی خواهد شد، اما در حال حاضر دشوار است که بگوییم فصلی بودن کرونا چگونه خواهد بود و آیا این بیماری یک یا دو فصل از سال را به خود اختصاص داده و اصولا آیا هر ساله شاهد موج جدیدی از آن خواهیم بود یا نه؟

مترجم: فاطمه کردی
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل