نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان اختلالات شناختی با تغییر دادن یک ژن

یافته های جدید محققان پزشکی نشان می دهد که  درمان جدید بالقوه ای وجود دارد که می تواند در درمان بیماری های شناختی به بیماران کمک کند.

این محققان در آزمایش های خود با تغییر دادن یک ژن در موش ها به مهار فعالیت های یک آنزیم به نام فسفودی استراز – phosphodiesterase – 4B )   4B ) با نشانه اختصاری PDE4B ، پرداختند. قابل ذکر است که این آنزیم در بسیاری از اندام های بدن مهره داران از جمله مغز وجود دارد.   

در این آزمایش های رفتاری ، محققان با مهار آنزیم PDE4B در موش ها ، دریافتند که توانایی شناختی آنها افزایش پیدا کرده است . این موش ها پس از مهار این آنزیم تمایل بیشتری به یادگیری از خود نشان دادند و علاوه بر آن وقایع را در مدت طولانی تری به خاطر سپردند و در حل تمرینات پیچیده بهتر از موش های عادی عمل کردند.

قابل توجه است که با مهار آنزیم PDE4B ، این موش ها نسبت به موش های عادی ، کمتر به یادآوری وقایع ترسناک پس از گذشت چند روز ، می پرداختند.

بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی این پژوهشگران ، هنوز این آزمایش ها بر روی انسان انجام نگرفته است اما آنزیم PDE4B در انسان وجود داشته و امکان دارد که مهار آنزیم یاد شده اثری مشابه را در انسان ایجاد کند.

علاوه بر این، اثر قابل توجه کاهش یادآوری وقایع ترسناک در موش هایی که آنزیم PDE4B در آنها مهار شده است ، می تواند مورد توجه دانشمندانی که به دنبال درمان بیماری ترس ( نوعی اختلال استرس پس از ضربه ) هستند ، قرار گیرد .

از دیگر آثاری که با مهار آنزیم PDE4B در موش ها مشاهده شده است ، می توان به کم شدن اضطراب و پریشانی در موش ها اشاره کرد . پس انجام این آزمایش موش ها تمایل پیدا کردند تا زمان بیشتری را در فضای باز و روشن بگذرانند در حالی که موش های عادی فضای محصور و تاریک را ترجیح می دهند.

از دیگر اثرهای قابل توجهی که مهار آنزیم PDE4B در این موش ها ایجاد کرده ، این بوده که ترس از گربه را در آنها کاهش داشته است . موش های عادی به طور طبیعی از گربه های می ترسند و نسبت به بوی ادرار و بدن گربه ها واکنش نشان می دهند ، در حالی که موش هایی که آنزیم PDE4B در آنها مهار شده ، واکنش کمتری نسبت به ادرار گربه ها نشان دادند. محققان نتیجه می گیرند که مهار آنزیم PDE4B می تواند باعث افزایش ریسک پذیری در موش ها شده باشد.

استیو کلاپکات (Steve Clapcote) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی از دانشگاه لیدز (University of Leeds) انگلستان در رابطه با اثر مهار این آنزیم می گوید : « در حال حاضر اختلالات شناختی یکی از بیماری هایی بوده که از شیوه های درمانی ضعیفی برخوردار است و یافته های به دست آمده از این آزمایش ها و شناسایی اثر مهار آنزیم PDE4B می تواند هدفی امیدوار کننده برای پیدا کردن روشی موثر و جدید در درمان اختلالات شناختی محسوب شود. »

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله  journal Neuropsychopharmacology به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل