تکمیل بخش پایانی آزمایشگاه مداری چین

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی چین در حدود یک هفته بیش (۹ آبان)، ماژول منگتیان (Mengtian)، سومین و آخرین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ Tiangong خود را  به فضا پرتاب کرد. در ادامه این ماژول با رسیدن به موقعیت مداری خود، به مرکز اتصال ایستگاه منتقل شد.

این فرآیند شامل چرخش ۹۰ درجه ‌ای ماژول بود که در ساعت 0132 به وقت گرینویچ (9:32 صبح به وقت پکن) در روز پنجشنبه  با استفاده از یک دستگاه مکانیکی نیرومند تکمیل شد. سرانجام ساعاتی پیش عملیات نهایی اتصال و آزمایش های لازم در رابطه با این آزمایشگاه انجام شده و به پایان رسید.

گفتنی است عملیات فوق بر اساس رویه مشابهی با ماژول Wentian در اواخر سپتامبر انجام شد و طی آن عملیات ماژول فوق الذکر به درگاه اتصال سمت راست تیانگونگ منتقل شد.

تکمیل عملیات شب گذشته بدان معناست که آژانس ملی فضایی چین اکنون ساخت پایگاه مداری T شکل خود را به پایان رسانده است که از ماژول هسته تیانه Tianhe و ماژول های آزمایشی ونتیان Wentian و منگتیان تشکیل شده است.
این کشور قصد دارد تا برای سال های طولانی از ایستگاه مداری تیانگونگ استفاده کرده و در این مدت قصد دارد آن را به طور دائم اشغال و به طور بالقوه میزبان ماموریت های تجاری در ایستگاه ویژه خود در مدار زمین باشد.

به گزارش سیناپرس، سرنشینان فعلی ایستگاه فضایی چین، سه فضانورد ماموریت  Shenzhou 14   هستند که روز پنج شنبه وارد این ایستگاه شدند. این فضانوردان چن دونگ، لیو یانگ و کای ژوژه نام داشته و  اندکی پس از ورود به ایستگاه ۱۸ متری چین، با کارکنان بخش کنترل زمینی صحبت کردند.

لیو که در سال ۲۰۱۲  به عنوان اولین زن چینی وارد فضا شد، در این رابطه گفت: ایستگاه فضایی چین خانه ای در بهشت برای همه بشریت است. فضانوردان اکنون در آزمایش سیستم های ایستگاه فضایی تکمیل شده تیانگونگ در پیکربندی T شکل آن شرکت خواهند کرد.

انتظار می رود با تکمیل ایستگاه فضایی، فضانوردان ماموریت Shenzhou 14 قبل از پایان سال جاری میلادی از خدمه ماموریت Shenzhou 15 استقبال کنند. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر یک موشک لانگ مارچ ۷ در پایگاه فضایی ساحلی Wenchang برای پرتاب فضاپیمای باری Tianzhou 5 آماده می‌شود که تدارکاتی و پشتیبانی از ماموریت Shenzhou 15 را برای سفر شش ماهه خود دریافت می کند.

مترجم: رضوان خندان 
منبع: space.com
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا