نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

۸۰۰ هزار تن گندم از اوکراین صادر شد

به گزارش سیناپرس، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز شنبه گفت: نزدیک به ۳۰ کشتی حامل بیش از ۸۰۰ هزار تن غلات و مواد غذایی طی هفته گذشته بنادر مختلف اوکراین را ترک کردند.

بر این اساس اعلام شد، کشتی های فوق طی هفت روز گذشته بنادر اودسا، چرنومورسک و یوژنی را ترک کردند. مقاصد اعلام شده برای این کشتی ها مصر، لیبی، مراکش، الجزایر، عمان، ترکیه، چین و اتیوپی هستند. 

رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، در این رابطه گفت:  این یک لیست معمولی از کشورهایی است که به غلات و محصولات ما نیاز داشتند.

گفتنی است این صادرات مواد غذایی در شرایطی انجام شد که وزارت دفاع روسیه در ۲۹ اکتبر اعلام کرد با توجه به این واقعیت که رژیم کی یف با هدایت کارشناسان انگلیسی حملاتی را علیه ناوگان دریای سیاه و کشتی های غیرنظامی درگیر در تامین امنیت کریدور غلات انجام داده است، روسیه تصمیم به تعلیق مشارکت در این کریدور گرفت.

به گزارش سیناپرس، البته این تهدید اجرایی نشده و روسیه اجرای توافقنامه در مورد صادرات مواد غذایی اوکراین را ادامه داد. چهار روز پیش در تاریخ ۲ نوامبر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور پس از دریافت تضمین های کتبی از کی یف مبنی بر عدم استفاده از کریدور غلات برای اقدامات نظامی علیه مسکو، در حال بازگشت به مشارکت در قرارداد غلات است. 

در خاتمه گفتنی است قراردادهای صادرات غلات از اوکراین در ۱۹ نوامبر به پایان می رسد و مشخص نیست روسیه حاضر به تمدید آن باشد یا خیر. در این میان سازمان ملل و ترکیه در حال رایزنی جهت تداوم این صادرات هستند.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل