نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اما و اگرهای استفاده از امواج نور در زیبایی

 شاید سالها پیش استفاده از اینگونه تجهیزات در ذهن بشر نمی‌گنجید؛ لیکن امروزه با پیشرفت علم پزشکی در تمامی حوزه ها علاوه بر سهولت در درمان بیماریهای پوستی ،شاهد کاهش طول مدت درمان بیماران  نیزهستیم.

روش  «آی پی ال» با استفاده از امواج نوری شدید بر روی لایه های درونی پوست اثرکرده و قادر به درمان انواع و اقسام مشکلات پوستی نظیرآکنه مقاوم به درمان، کک ومک و رفع موهای زائد است؛ اینکه این روش تا چه میزان توقع بیماران را برآورده کرده پرسشی است که متخصصان جوابگوی آن هستند.

دکتر سیمین ابراهیم زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس در خصوص چگونگی کارکرد دستگاه «آی پی ال» گفت: با استفاده از دستگاه آی پی ال با طول موجهای ضعیف و شدید برحسب نوع دستگاه، اغلب ضایعات پوستی مورد هدف قرار گرفته وبی آنکه به بافتهای دیگر آسیب برسد از بین می‌روند. بر این اساس نور به سطح موضع تابانده می‌شود وبه دلیل تخلیه انرژی در یک راستا به هدف مورد توجه آسیب می‌رساند. این هدف یا فولیکول موها یا رنگدانه و عروق کوچک پوست است.گرفتن نتیجه مطلوب از آی پی ال بسته به انتخاب صحیح بیمار و نوع ضایعه و تنظیم دقیق ورودی و خروجی نور بوده و اگر تمام نکات رعایت شوند معمولا پاسخ مناسبی دریافت می‌شود.

ابراهیم زاده ادامه داد: آنچه در این خصوص حائز اهمیت است این است که برخی از افراد گزینه مناسبی برای انجام این روش نیستند . بطور نمونه افرادی که پوست تیره دارند یا از سولاریوم استفاده کردند نباید آی پی ال کنند. همینطور خانمهای باردار و بیماران صرعی از موارد منع استفاده ازاین روش هستند .در خصوص بیماران صرعی ممکن است حملات صرع در آنها تشدید شود.نکته مهم دیگر این است که اگر فرد قصد دارد از آی پی ال به منظور کاهش موهای زائد استفاده کند بهتر است ابتدا به لحاظ هورمونی مورد بررسی قرار بگیرد تا درصورت وجود مشکل ابتدا درمان شود ؛ اگر قبل از بررسی هورمونی این کار صورت گیرد برگشت مجدد موهای زائد قطعی خواهد بود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: در درمان موهای زائد افرادی که پوست سفید و موهای ضخیم دارند بهترین گزینه هستند. معمولا 70 درصد از موهای زائد با این روش از بین می‌روند؛ اگرچه تخریب فولیکول موها در طی هشت جلسه درمان صورت می‌گیرد لیکن بعد از مدتی نیاز به انجام این کار هست و متأسفانه این روش درمان قطعی رشد موهای زائد نیست. برخی از افراد گمان می‌کنند ای پی ال روش دردناکی است درحالیکه کمی سوزش و درد داشته و این درد از درد اپیلاسیون کمتر است.

یک کاربرد دیگرآی پی ال در کاهش لکه های پوستی و کک ومک است. با تابش نور بر سطح پوست ملانین مورد هدف قرار گرفته و با تخریب آن پوست روشن تر می‌شود.نکته ای که باید درنظر گرفته شود این است که تنظیم ورودی و خروجی نور باید به صورتی باشد که به نقاط دیگر آسیبی نرساند . اگرچه این روش در درمان موفقیت آمیز است لیکن امکان برگشت کک و مک ولکه ها وجود دارد.

با استفاده از امواج نوری می‌توان آکنه مقاوم به درمان را نیز درمان کرد و برای این کار معمولا چهار تا شش جلسه درمان نیاز هست.در برخی از تبلیغات گفته می‌شود این روش در درمان لکه های بارداری کاربرد دارد درحالیکه چنین نیست و لکه ها با این روش مجدد ایجاد می‌شوند.

ابراهیم زاده در پایان تصریح کرد: اگرچه این روش موفقیت زیادی داشته است . لیکن یک روش دائمی نیست و نباید انتظار معجزه از آن را داشت. مزیت آن نسبت به سایر روشها در این است که در طول درمان هیچ گونه قرمزی و پوسته ریزی دیده نمی‌شود و عارضه چندانی ندارد. از این لحاظ مناسب افرادی است که شاغل بوده و امکان استراحت در منزل را ندارند.    

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل