گیاهان دارویی معادل اقتصاد نفتی درآمدزایی دارد

علی ابراهیمی، دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری و کارآفرینی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در گفتگو با سیناپرس گفت: گیاهان دارویی و طب سنتی از جمله بخش هایی است که می تواند اقتصاد و امنیت غذایی کشورمان را متحول سازد. اهمیت این مساله باعث شد تا بیش از 100 دانشمند، کار آزمایشی پیرامون این مساله انجام دهند و در سند گیاهان دارویی و نقشه جامع علمی کشور، گیاهان دارویی را به عنوان یکی از اولویت های بند الف معرفی کنند، بنابراین اگر زیر ساخت های کامل این امر فراهم شود، گیاهان دارویی می توانند معادل اقتصاد نفتی، درآمدزایی داشته باشند و اقتصاد کشور را متحول کنند.

وی افزود: در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی سندی تدوین کرده که هم اکنون به  تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. یکی از مباحث بسیار مهم و اساسی این است که این سند نقشه راه دارد ؛ یعنی همه اعضای ستاد و وزارتخانه هایی که به نحوی با این سند مرتبط هستند، نقشه راه خودشان را نوشته اند. به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی، نقشه راهی را تدوین کرده  و در این نقشه تعیین شده که وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کاشت، داشت و برداشت چه اقداماتی باید انجام دهد.

به گفته وی، این وزارتخانه مدلی را برای توسعه کشت و کار با استفاده از تکنولوژی های جدید معرفی کرده است تا پژوهشگران و کارشناسان این حوزه بتوانند بر اساس دانش روز و فناوری های نوین محصولات را کشت کنند.

وی اظهارداشت: ما نیز در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مدیریت دانش اهتمام داریم و رسالت مان این است که فناوری را با محصولات فناورانه همراه کنیم. ما در این ستاد به شدت مخالف خام فروشی هستیم به همین منظور هم اکنون تقریبا زیرساخت های لازم این بخش را فراهم کرده ایم؛ به عنوان مثال این ستاد توانسته حدود 100 جزوه و بسته کارآفرینی تهیه و مشخص کند از 2 هزار و 300 گونه گیاهی دارویی که اکنون در کشور موجود است، کدامیک قابلیت سرمایه گذاری مناسب را دارند.

ابراهیمی به سیناپرس گفت: از دیگر اقدامات ما در این ستاد، ایجاد اطلس گیاهان دارویی است. در این اطلس از بین 2 هزار و 300 گونه گیاه دارویی، 186 گونه گیاهی دارویی اولویت دار برای سرمایه گذاری در کشور معرفی شده اند.

دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری و کارآفرینی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی یادآورشد: برنامه بعدی این ستاد مربوط به بحث زنجیره ارزش و تامین است. در این بخش ظرفیت های اقتصادی، استعدادها و توان های استان های کشور را مورد بررسی قرار می دهیم. به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان می تواند اقتصاد کشور را متحول کند.

وی عنوان کرد: ما اکنون امکان سنجی و مطالعه ای پیرامون قابلیت ها و ظرفیت های این استان انجام داده ایم. این مطالعه اکنون تقدیم استاندار وقت این استان شده است که بر اساس آن حرکت کند. در این مطالعه مشخص شده است که کدامیک از گونه های گیاهی قابل رویش در این استان هستند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: بر اساس این مطالعات ما معتقدیم که گیاهان دارویی می توانند معادل اقتصاد نفتی، کشور را متحول کنند. در این بین استان سیستان و بلوچستان می تواند معادل اقتصاد چند استان برای کشور سود آوری داشته باشد و اقتصاد کشور را تقویت کند. در حقیقت استان سیستان و بلوچستان یک هندوستان کوچک است که می توانیم از قالبیت های گیاهان دارویی این استان به نحو احسن بهره ببریم.

 

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا