نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آتش سوزی در مناطق قطبی افزایش یافته است

به گزارش سیناپرس، طی سال های اخیر شاهد افزایش قابل توجه موارد حریق در قطب مشال بودیم و برای نمونه در سال ۲۰۲۰، آتش‌ سوزی‌ منطقه‌ ای تقریباً به بزرگی بلژیک را در قطب شمال نابود کرد. بر اساس این مطالعه، تعداد آتش ‌سوزی ‌های سال های اخیر هفت برابر بیشتر از میانگین سال ۱۹۸۲ بوده است.

تیمی از محققان اسپانیایی به بررسی این موضوع پرداخته و این افزایش چشمگیر را به افزایش دما نسبت می دهند زیرا تابستان ۲۰۲۰ گرم ترین تابستان در ۴۰ سال گذشته بوده است. متاسفانه تقریباً 4.7 میلیون هکتار از مناطق قطبی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ سوخته اند که این آتش سوزی ها منجر به انتشار 412.7 میلیون تن گازهای گلخانه ‌ای شده است.

به باور محققان، افزایش آتش سوزی در قطب شمال، پیامدهای متعددی داشته است. قطب شمال دارای مناطق وسیعی است که همواره به شکل یخزده قرار داشته و مقادیر زیادی کربن را در خود نگهداشته اند.

 با افزایش آتش‌ سوزی‌ ها، این مناطق منجمد دائمی آسیب دیده و باعث انتشار گازهای گلخانه ‌ای زیادی شده است. آتش ‌سوزی‌ ها همچنین زیستگاه‌ ها و اکوسیستم‌ های پویا را که سال‌ ها در حال رشد بوده ‌اند، از بین می ‌برد.

آدریا دسکال، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی توضیح می دهد: تنها در سال ۲۰۲۰، ۴۲۳ آتش سوزی در قطب شمال سیبری شناسایی شد که حدود ۳ میلیون هکتار طی آن به کلی سوخته و آسیب دید.

به گزارش سیناپرس، جوزپ پنیولاس، یکی از دیگر نویسندگان این مطالعه در تکمیل توضیحات همکارش توضیح می دهد: دما به آستانه بحرانی می رسد که در آن افزایش های کوچک بالاتر از میانگین تابستانی ۱۰ درجه سانتی گراد می تواند به طور تصاعدی مناطق در خطر حریق و انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط را افزایش دهد.

باید توجه داشت مشکلات ناشی از دماهای بالاتر مانند شرایط آب و هوایی خشک ‌تر و تابستان‌ های طولانی ‌تر منجر به تشکیل پوشش گیاهی بیشتری در قطب شمال شده و این تغییرات به افزایش آتش ‌سوزی ‌ها کمک کرده‌ اند.
یکی دیگر از پیامدهای کلیدی این افزایش دما، افزایش طوفان ها و رعد و برق است که تاکنون در قطب شمال بسیار نادر بوده است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل