سیگارهای الکترونیکی طعم دار برای سلامتی خطرناک است

به گزارش سیناپرس، در این راستا سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) فروش سیگارهای الکترونیکی طعم دار قابل شارژ را ممنوع اعلام کرد.

به گفته محققان، فرمول ‌های مایعات الکترونیکی مورد مصرف در این سیگارها در دهه گذشته به سرعت در حال تکامل بوده‌ و مواد شیمیایی طعم‌ دهنده از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار هستند، زیرا افراد جوان طعم‌ های میوه ای، آب نبات و شیرین را دوست دارند. بنابراین، محققان می ‌خواستند دریابند که آیا سیگارهای الکترونیکی که به بازار عرضه می ‌شوند، حاوی مواد شیمیایی شیرین و میوه ‌ای جذاب برای جوانان است یا خیر.

پژوهشگران از پایگاه داده گسترده خود از مواد شیمیایی، اسیدها، محصولات واکنش دهنده و فلزات با عم مایع و آئروسل الکترونیکی استفاده کردند تا هرگونه روند و تغییر در ترکیب و سطوح شیمیایی را شناسایی کنند.

به گفته محققان، محصولات با طعم تنباکو که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ خریداری شده‌ اند، در مجموع دارای مواد شیمیایی طعم ‌دهنده بسیار کمی بودند. به گزارش سیناپرس، تقریباً دو سوم (۶۳ درصد) مایعات پرکننده سیگارهای الکتریکی که قبل از سال ۲۰۱۹ خریداری شده بودند، دارای سطوح مواد شیمیایی طعم دهنده زیر ۲ میلی گرم در میلی لیتر بودند.

به گزارش سیناپرس،اما تعداد کل و سطح مواد شیمیایی طعم دهنده در مایعات پرکننده با طعم توتون خریداری شده در سال ۲۰۱۹ و در سیگارهای الکترونیکی، بیشتر از حد انتظار بود.

در میان ۱۳ محصول با قابلیت پرکردن مجدد خریداری شده در سال ۲۰۱۹، بیش از نیمی (۵۴ درصد) دارای سطوح شیمیایی طعم بالای ۱۰ میلی گرم در میلی لیتر بودند. محصولات با مواد شیمیایی بیش از ۱۰ میلی گرم در میلی لیتر حاوی ۱ تا ۵ ماده شیمیایی طعم دهنده غالب بودند.

محققان گزارش دادند: ۵ ماده شیمیایی طعم دهنده که اغلب در مایعات سیگارهای الکترونیکی استفاده می شد، عمدتاً میوه ای و کاراملی بودند. همچنین ۹ ماده شیمیایی طعم شیرین و میوه که عمدتاً در محصولات خریداری شده در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ استفاده می ‌شوند، دارای سطوح بالای ۲ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر بودند.

به گقته محققان، چهار ماده شیمیایی طعم دهنده شامل وانیلین، اتیل مالتول، اتیل وانیلین و کوریلون که بالاترین محدوده ۲.۰۷ تا ۱۵ میلی گرم در میلی لیتر بودند و معمولاً در محصولات سیگارهای الکترونیکی با طعم شیرین که محبوبیت زیادی دارد، استفاده می شود.

محققان خاطرنشان کردند: پیش از این نگرانی در مورد ایمنی مواد شیمیایی طعم دهنده هنگام استنشاق در این غلظت های بالا مطرح شده بود. اگرچه این طعم‌ های خاص معمولاً توسط انجمن تولید کنندگان عصاره (FEMA) ایمن برای مصرف در نظر گرفته می ‌شوند، اما از نظر پزشکی آنها هیچگاه از نظر سمیت استنشاقی ارزیابی نشده اند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در انتها نتیجه می گیرند: به دو دلیل برای سازمان غذا و داروی مهم است که مواد شیمیایی طعم دهنده را قبل از صدور مجوز فروش شناسایی کند. اول اینکه، مواد شیمیایی طعم دهنده اغلب در مایعات سیگارهای الکترونیکی بدون داده های ایمنی در غلظت های بسیار بالاتر از سایر محصولات مصرفی استفاده می شود. دوم، داده ‌های تحقیقات نشان می ‌دهد که تولید کنندگان سیگارهای الکترونیکی ظاهراً برای دور زدن مقررات شیمیایی، فرمول‌ های مایعات الکترونیکی سیگارها را دستکاری می ‌کنند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصصی Tobacco Control منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زادهش