نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زمین به سمت آشوب آب و هوایی پیش می ‌رود

به گزارش سیناپرس، دبیرکل سازمان ملل گفت: بیست و هفتمین کنفرانس سالانه ۱۹۸ عضو کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی معروف به COP27 باید مکانی برای بازسازی اعتماد و ایجاد مجدد همت مورد نیاز برای جلوگیری از رسیدن به بن بست آب و هوایی سیاره ما باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که سیاره زمین به سمت آشوب آب و هوایی برگشت ناپذیر پیش می رود و از رهبران جهانی در اجلاس آب و هوایی آتی در مصر خواست جهان را در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، پایبندی به وعده های مالی در مورد مسائل آب و هوا و کمک به کشورهای در حال توسعه و سرعت بخشیدن به انتقال به انرژی های تجدید پذیر، قرار داهند.

او گفت:مهمترین نتیجه COP27 که از ۶ نوامبر در مصر آغاز می شود، داشتن اراده سیاسی روشن برای کاهش سریعتر انتشار گازهای گلخانه ای است. گوترش گفت که این امر مستلزم یک پیمان تاریخی بین کشورهای توسعه یافته ثروتمندتر و اقتصادهای نوظهور است و اگر این پیمان محقق نشود، ما محکوم به فنا خواهیم بود.

دبیرکل گفت: در این پیمان، کشورهای ثروتمند باید کمک های مالی و فنی همراه با حمایت بانک های توسعه چندجانبه و شرکت های فناوری را برای کمک به اقتصادهای نوظهور ارائه دهند.

گوترش گفت: در چند هفته گذشته، گزارش ‌ها تصویر تیره‌ و روشنی از انتشار گازهای گلخانه ‌ای ناشی از گرم شدن کره زمین ترسیم کرده ‌اند که به جای کاهش ۴۵ درصدی تا سال ۲۰۳۰، همچنان در سطوح بی ‌سابقه رشد می‌ کند. توافقنامه تاریخی پاریس که در سال ۲۰۱۵ برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی تصویب شد، خواستار افزایش دمای جهانی حداکثر ۲ درجه سانتیگراد تا پایان قرن در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن و تا حد امکان به ۱.۵ درجه سانتیگراد شد.

گوترش گفت:انتشار گازهای گلخانه ای در حال حاضر در مسیر افزایش ۱۰ درصدی قرار دارد و طبق سیاست های کنونی تا پایان قرن دما تا ۲.۸ درجه سانتیگراد افزایش می یابد. دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: این بدان معناست که سیاره ما در مسیر رسیدن به نقاط اوج دما است که هرج و مرج اقلیمی را غیرقابل برگشت کرده و برای همیشه در افزایش فاجعه بار دما باقی می ماند. 

گوترش همچنین توضیح داد: COP27 باید مکانی برای پر کردن شکاف جاه طلبی، شکاف اعتبار و شکاف همبستگی باشد. این کنفرانس باید ما را در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تقویت انعطاف پذیری و سازگاری با آب و هوا، وفای به وعده تامین مالی و رسیدگی به ضرر و زیان ناشی از تغییرات آب و هوایی قرار دهد. داده‌ها نشان می‌ دهد که کشورهای ثروتمند، به ‌ویژه ایالات متحده، بسیار بیشتر از سهم خود دی ‌اکسید کربن از سوزاندن زغال‌ سنگ، نفت و گاز طبیعی منتشر کرده ‌اند.

به گزارش سیناپرس، گوترش در پایان گفت: تلفات و خسارات موضوعی است که همیشه به تعویق افتاده است اما دیگر زمانی برای به تعویق انداختن آن وجود ندارد. ما باید ضرر و زیان را شناسایی کرده و یک چارچوب نهادی برای مقابله با آن ایجاد کنیم. او افزود: COP27 باید اکنون و در این دهه حیاتی، پایه‌ های اقدامات اقلیمی بسیار سریع‌ تر و جسورانه ‌تری را ایجاد کند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: financialexpress
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل