اگر سوخت های فسیلی وجود نداشت، چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش سیناپرس، آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر نفت وجود نداشته و  بقایای فسیل شده جنگل ‌های باستانی، تبدیل به نفت نشده و میدان ‌های نفت و گازی را که ما از آن برای سوخت ‌های فسیلی بهره‌ برداری می ‌کنیم ایجاد نمی ‌کردند، چه می‌شد؟

در نگاه اول احتمالا تصور می کنید که عدم وجود سوخت های فسیلی منجر به ایجاد هوا و محیط زیستی پاک و بدون آلاینده می شود اما موضوع به این سادگی نیست. باید توجه داشت که پیشرفت های ناشی از انقلاب صنعتی عمدتاً توسط زغال سنگ تأمین می شد. در این دوره که همزمان با صنعتی شدن جوامع و پیشرفت های مهم فنی و مهندسی و علمی بود، از چوب و زغال به عنوان سوخت و برای ذوب آهن استفاده می شد.

به گزارش سیناپرس،اما باید پذیرفت که انسان برای فعالیت های خود در تمامی حوزه ها به سوخت نیاز دارد و  حتی قبل از انقلاب صنعتی در قرن شانزدهم، چوب در مناطق مختلف جهان از جمله بریتانیا در حال کمیاب شدن بود. باید توجه کنید که جمعیت بریتانیا در آن دوره تنها ۱۰ میلیون نفر بوده و نیازهای این افراد به مراتب کمتر از نیازهای مصرفی انسان قرن بیست و یکم بود.

به طور معمول در چرخه طبیعت، درختان دیر جایگزین می شوند و مساحت زیادی را اشغال می کنند. چوب همچنین تنها نیمی از چگالی انرژی زغال سنگ را دارد، بنابراین باید مقدار بیشتری از آن را بسوزانید. در صورت عدم وجود نفت و گاز در جهان، احتمالاً قدرت سیاسی به سمت کشورهای دارای منابع چوب زیاد از جمله روسیه، کانادا و آمریکای جنوبی منتقل می شد که مناطق وسیعی از زمین های جنگلی را در اختیار داشتند.

به گزارش سیناپرس، بدون زغال سنگ و نفت، شیمیدانان اولیه با پیشنهاد بسیار چالش برانگیزتر سنتز هیدروکربن های زنجیره بلند از اتانول یا روغن نباتی مواجه می شدند. پلاستیک و لاستیک مصنوعی تا مدت‌ها بعد تولید نمی ‌شد و احتمالاً این نوع پلاستیک که منشا غیر نفتی داشت، برای اسباب ‌بازی ‌ها و بسته‌ بندی‌ های یکبار مصرف بسیار گران قیمت بود.

بدتر از آن، گاز طبیعی یک عنصر ضروری برای تولید کودهای آمونیاکی است. بدون آنها، جهان به چهار برابر زمین کشاورزی برای تولید همان مقدار غذا نیاز خواهد داشت که رشد جمعیت را به شدت محدود می کند.

در این میان تولید برق اما چالش های کمتری داشته و رسیدن به توان الکتریکی امروز جهان، هنوز کاملاً ممکن بود. توربین‌های بادی و سدهای برق آبی از قرن نوزدهم مورد استفاده قرار می‌گرفتند و می ‌توانستند در کنار منابعی چون انرژی خورشیدی و جزر مد و … برای برآوردن تمام نیازهای ما کافی باشند. به گزارش سیناپرس، توزیع این برق از طریق کابل و سیم های بدون عایق پلاستیکی  کاری بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

متاسفانه باید به اطلاع شما برسانیم که اگر در جهان نفت و گاز وجود نداشت، شما قادر به خواندن این متن نبودید زیرا ساخت کامپیوترها کاملا به منابع پتروشیمی وابسته بوده و در صورت عدم وجود نفت، حتی اگر کامپیوتری در قرن ۲۱ وجود داشت، هنوز  بزرگ و ابتدایی بودند.

از سوی دیگر رویای شما در مورد داشتن هوای پاک هم محقق نمی شد زیرا دی اکسید کربن موجود در اتمسفر همچنان در سطوح ماقبل صنعتی باقی می ماند، اما مه دود و دوده مشکل بزرگ تری ایجاد می کرد زیرا مقادیر زیادی چوب برای گرما، پخت و پز و مصارف صنعت سوزانده می شد. این دوده های ناشی از سوخت چوب حتی می توانست با ایجاد سدی در آسمان موجب جلوگیری از رسیدن نور خورشید به سطح شده و در نهایت منجر به خنک شدن آب و هوا شود. 

به گزارش سیناپرس،در نهایت نکته مثبت نبود نفت، عدم امکان ساخت بسیاری از سلاح های جنگی امروز بود که بر اساس مواد پتروشیمی ساخته می شدند و سلاح های ارتش ها محدود به تفنگ و توپ های باروتی می شد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا