وضعیت فاجعه بار بوم گردی با افزایش هزینه های برق و قطعی اینترنت

اکبر رضوانیان، عضو هیات مدیره جامعه بوم گردی کشور و رئیس هیات مدیره جامعه بوم گردی استان اصفهان در گفتگو با سیناپرس گفت: ما اخیرا دو سال دوران بحران کرونا را سپری کرده ایم. پس از گذشت این بحران در فصل بهار و تابستان حرکت هایی در عرصه های گردشگری و گردش اقتصادی انجام دادیم اما ناآرامی های اخیر و قطعی مداوم اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام وضعیت خاص و فاجعه باری برای حوزه گردشگری و بوم گردی ایران به وجود آورده است.  

این کارشناس ارشد گردشگری افزود: مجموعه ها و خانه های بوم گردی به تازگی پیرامون مسائلی مانند عوارض و تطبیق ارزیابی برای تمدید مجوز و تسهیلات بانکی در غالب حمایت های دوران کرونا ساماندهی شده بودند که مجددا با ایجاد ناآرامی های اخیر در کشور بیش از یک ماه است که بار دیگر دچار بحران شده اند. متاسفانه طی بیست روز گذشته تنها در استان اصفهان نزدیک به 10 الی 15 خانه بوم گردی در حال فروش هستند. افرادی که این خانه ها و فضاها را با هزار عشق و علاقه ساخته بودند. خانه هایی که شکل گیری دوباره آنها دشوار است.

مدرس دانشگاه اظهارداشت: پیرو سخنان رئیس جامعه راهنمایان، راهنمایان در حال مهاجرت هستند. وقتی راهنماهای ما مهاجرت می کنند یعنی بخشی از حلقه گردشگری را از دست می دهیم. ما نیز در حوزه بوم گردی در حال از دست رفتن سرمایه هایمان هستیم. سرمایه هایی که سالیان سال شکل گرفته اند و خانه های بوم گردی اند. فعالان این حوزه اکنون گزینه و راهی جز فروش ملک شان ندارند، یعنی متاسفانه تمام تلاش های شکل گرفته شده این افراد طی سالیان گذشته در حال از دست رفتن است.  

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که قصد داریم به موضوعی بپردازیم باید ابتدا آن بحران را بپذیریم و پس از آن پی درمان برویم. در زمان شیوع ویروس کرونا پذیرفتیم که با یک بحرانی طرف هستیم اما در ماجرای این نا آرامی ها هنوز نپذیرفته ایم که با بحران مواجه ایم. باید این بحران را بپذیریم و برای آن راه حل و چاره ای بیندیشیم. 

وی تصریح کرد: ظاهرا طرحی در مجلس پیرامون افزایش تعرفه برق در حال بررسی است. این قصه دامن تاسیسات گردشگری از جمله خانه های بوم گردی را نیز می گیرد که وضعیت نامناسب حوزه گردشگری و بوم گردی را بدتر خواهد کرد.

رضوانیان به راهکارهای برون رفت از این مساله اشاره کرد و به سیناپرس گفت: ابتدا باید بپذیریم که در چنین شرایطی صنعت گردشگری خطوط ارتباطی خودش را از دست داده است. ما هیچگونه راه ارتباطی با مشتری، میهمان، مسافر و مخاطبان خود نداریم. در تمام طول تابستان و بهار فعالان این حوزه برای توریست های خارجی خانه های بوم گردی رزور کرده بودند اما تلاش آنها طی این شش ماه تنها در عرض 10 الی 15 روز از بین رفت و همه آنها کنسل شد.

وی بیان کرد: گردشگران ایرانی نیز در چنین شرایطی حال و حوصله سفر ندارند. اکنون میزان سفرها به حداقل رسیده و شاهد بروز بحرانی پس از بحران دیگر هستیم. در این میان ما پس از مهر و آبان، سرمای زمستان را نیز در پیش داریم. نوروز امسال هم مقارن با ماه مبارک رمضان است. طبیعتا چنین شرایطی تاثیر زیادی در بحث گردشگری می گذارد. مگر خانه های بوم گردی چقدر می توانند بدون اخذ هیچ تسهیلاتی و حمایتی با چنین بحران هایی مقابله کنند؟ 

وی تاکید کرد: تسهیلاتی مانند وام های بانکی که در دوران کرونا اتفاق افتاد باید تمدید شود؛ در چنین شرایطی باید تسهیلاتی برای ارائه قبوض و شرایط مالیاتی این خانه ها در نظر گرفته شود. تاسیسات و مراکز گردشگری نیز باید با تطبیق، ارزیابی بیمه و آتش نشانی مدارک را بارگذاری و مجوز خانه های بوم گردی را تمدید کنند. هزینه تمدید آن تقریبا حدودا 7 تا 20 میلیون تومان است. اگر این مجوزها تمدید شود، فعالان این حوزه اگرچه درآمدی ندارند اما هزینه ای هم نخواهند داشت.

وی یادآورشد: دولت اگر فرصت شش تا یک ساله برای پرداخت قبوض، عوارض، مالیات و تسهیلات بانکی به فعالان بوم گردی بدهد و تمدید مجوز به ویژه در زمینه طرح تطبیق و ارزیابی را تسهیل ببخشد، قطعا بخش بزرگی از مشکلات افراد این حوزه رفع خواهد شد.

عضو هیات مدیره جامعه بوم گردی کشور یادآورشد: محور خانه های بوم گردی خانواده بوده و از بطن جامعه شکل گرفته اند که اکنون تحت تاثیر این شرایط قرار دارند. ماجرای دیگر مربوط به تشکل ها و نرخ نامه هایشان است. البته تشکل ها حتی اگر تفویض اختیار هم داشته باشند در چنین شرایطی نمی توانند کار خاصی انجام دهند. دست و بال آنها نیز بسته است.

رئیس هیات مدیره جامعه بوم گردی استان اصفهان به سیناپرس گفت: ما اگر خانه های بوم گردی را به عنوان صنعت پذیرفته ایم باید بپذیریم که این صنعت نیز احتیاج به حمایت دارد. از آبان سال 1398 تا آبان 1401 این خانه ها هیچ حمایتی نشده اند. این صنعت هیچ ورودی و چرخه ای ندارد بنابراین چگونه باید توقع داشته باشیم که صنعت گردشگری حفظ شود؟

وی افزود: این حرف ها را نیز در زمان کرونا هم یادآور شدیم. کرونا تمام شد، انگار یادمان رفت با یک بحران مواجه هستیم. وقتی خانه های بوم گردی فروخته می شوند. وقتی فردی که در بخش حمل و نقل این حوزه فعالیت می کند و ماشینش را می فروشد. وقتی هتلی که نمی تواند به کار خودش ادامه دهد یعنی اینکه ظاهرا اهمیتی ندارد ما زیرساخت های این صنعت مان را از دست بدهیم. 

گفتگو: بیتااکبری
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا