کشف گونه جدیدی از زنبور عسل با دهانی متفاوت

به گزارش سیناپرس همدان، یک گونه زنبور بومی جدید با پوزه‌ای شبیه سگ در بوته‌های پرث با تحقیقاتی که به رهبری کرتین انجام شده است، کشف شد، که این گونه دوباره توجهات را به مهمترین گرده افشان‌های ما معطوف می کند.

نویسنده مقاله، دکتر کیت پرندرگاست از دانشکده علوم مولکولی و زیستی کرتین که در مجله تحقیقات Hymenoptera منتشر شده است، پس از مشاهده قسمت بیرون زده صورت حشره که شبیه پوزه سگ به نظر می رسد، گونه جدید را به نام سگ خانگی خود Zephyr نامگذاری کرده است.

دکتر پرندرگاست گفت: این یافته نادر و قابل توجه به دانش موجود در مورد تنوع زیستی در حال تکامل ما می افزاید و تضمین می کند که زنبورهایی که Leioproctus zephyr نام دارند با تلاش های حفاظتی محافظت می شوند.

دکتر پرندرگاست گفت: زمانی که برای اولین بار نمونه هایی را که در طول بررسی های دکترا جمع آوری کردم در مورد کشف تنوع زیستی زنبورهای بومی در مناطق شهری جنوب غربی کانون تنوع زیستی WA جمع آوری کردم، بلافاصله مجذوب چهره بسیار غیرعادی این گونه زنبور شدم.

وی می گوید؛ وقتی برای شناسایی آن رفتم، متوجه شدم که با هیچ گونه توصیفی مطابقت ندارد، و مطمئن بودم که اگر یک گونه شناخته شده باشد، با توجه به اینکه چقدر از نظر ظاهری غیرعادی است، شناسایی آن بسیار آسان خواهد بود. شما فقط زمانی می توانید یک گونه خاص را تایید کنید که آنها را زیر میکروسکوپ نگاه کنید و روند طولانی تلاش برای تطبیق ویژگی های آنها با سایر گونه های شناسایی شده را طی کنید، سپس از مجموعه های موزه بازدید کنید.

هنگام بررسی مجموعه حشره شناسی موزه WA، متوجه شدم که چند نمونه از Leioproctus zephyrus برای اولین بار در سال 1979 جمع آوری شده بود، اما هرگز به صورت علمی توصیف نشده بودند. دکتر پرندرگاست گفت که از ایفای نقش در شناخته شدن این گونه و نامگذاری رسمی آنها هیجان زده است.

به گفته دکتر پرندرگاست حشرات به طور کلی بسیار متنوع و بسیار مهم هستند، با این حال ما توصیف یا نام علمی برای بسیاری از آنها نداریم. zephyr Leioproctus دارای توزیع بسیار محدودی است و تا به امروز فقط در هفت مکان در سراسر جنوب غربی WA پیدا شده است و از محل اصلی خود نیز جمع آوری نشده اند. آنها به طور کامل از باغ های مسکونی غایب بودند و فقط در پنج قسمت از بقایای بوته زار شهری که من بررسی کردم، حضور داشتند، جایی که آنها اطراف دو گونه گیاهی جکسونیا حضور داشتند.

این گونه نه تنها بداخلاق است، بلکه یک کلایپوس شبیه پوزه نیز دارد. از این رو، من آنها را به نام سگم زفیر نامگذاری کردم. از طریق بارکد DNA، دکتر پرندرگاست توانست تایید کند که گونه جدید بیشترین ارتباط را با گونه های دیگر Leioproctus ناشناس دارد. به گزارش سیناپرس،این مقاله در ژورنال Hymenoptera Research منتشر شد.

منبع: phys.org