نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عدم توجه به مالکیت فکری از عمده ترین مشکلات حوزه فناوری است

دکتر علی خیرالدین در نشست هم‌اندیشی روسای پارک‌های علم و فناوری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تشکر از اهتمامی که قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به موضوع مالکیت معنوی دارد، گفت: یکی از مشکلات اساسی در مبحث تجاری سازی، حوزه ثبت اختراع است که در این فرایند هرگاه به دنبال تبدیل یک ایده به نمونه آزمایشگاهی هستیم چه در ثبت ایده و اختراع و چه در تجاری سازی با موانع و مشکلاتی روبرو می‌شویم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: عدم توجه به مالکیت فکری از عمده ترین مشکلات حوزه فناوری است که اگر در این بخش به صورت جدی اقدامی نشود در سال‌های پیش‌رو در بخش فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان با چالش‌های مختلفی مواجه خواهیم شد.

خیرالدین با اشاره به اینکه در حوزه ثبت اختراع در کشور باید کار جدی انجام دهیم، افزود: در پارک های علم و فناوری قریب به ۲۰ درصد شرکت‌ها در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات فعالیت می‌کنند که در موضوع مالکیت معنوی بیشترین آسیب‌ها و چالش‌ها را متحمل می‌شوند که باید اقدامی برای این مهم انجام داد.

وی گفت: قانون ثبت اختراعات در حدود ۱۵ سال پیش و با توجه به شرایط خاص آن زمان نگاشته شده که حدود ۳ پارک علم و فناوری در حال فعالیت بودند، اما امروز ۵۰ پارک علم و فناوری، ۲۶۰ مرکز رشد، ۱۱ هزارو ۵۰۰ واحد فناور و قریب به ۷۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که نیازمند بروزرسانی قانون یاد شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: در شرایط حاضر و با توجه به جهش علمی که نمود آن را در زایش شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شاهد هستیم، حضور کارشناس رسمی مالکیت فکری و ورود آن به قانون در بحث ثبت اختراع بسیار مهم دیده می‌شود.

خیرالدین در ادامه با اشاره به اهمیت ارزش‌گذاری فناوری، گفت: نیازمند سامانه‌ای مناسب برای ارزش‌گذاری و تقویت دفاتر انتقال فناوری در پارک‌های علم و فناوری هستیم که در بستر سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در حال انجام است.

در ادامه این نشست دکتر بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اگر بخواهم تعبیری کنم از بحث دانش‌بنیان و نقش حمایتی مالکیت معنوی و اینکه در چه دوره‌ای هستیم داشته باشیم، به نظر فعلا در مرحله جنینی قرار داریم و هنوز به بلوغ نرسیده ایم و نیاز داریم که قوانین و مقررات مربوطه در زمینه جهش تولید دانش بنیان هم داشته باشیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: فضا برای اینکه محیط پویا و خلاقانه و نوآورانه شکل گیرد فراهم شده است. زمانی که فرد نوآور و خلاق زمینه کار را فراهم می‌بیند و اینکه در کشور این حمایت‌های قانونی و بسترهای لازم وجود دارد برای کار انگیزه می گیرد.

بابایی گفت: در حوزه مالکیت فکری و معنوی نقایص فراوانی داریم. اما با همین قوانین موجود هم می‌شود کارهای بزرگی را انجام داد و نباید منتظر تصویب قوانین جدید باشیم. باید پارک‌های علم و فناوری معین را انتخاب کنیم و دفاتر مالکیت معنوی را در این پارک‌ها فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز کارشناس مالکیت معنوی نداریم، گفت: هنوز مرکزی برای حل و فصل اختلافات از حیث داوری نداریم اگر کسی در این حوزه مدعی شود که حق من تضییع شده و در مرجع قضایی طرح دعوی کند مدت زیادی طول می کشد که به شکایت در محاکم رسیدگی شود. بابایی ادامه داد: از این رو در آینده بسیار نزدیک مرکز داوری مالکیت معنوی را در سازمان راه‌اندازی خواهیم کرد که متولیان امر و داوران باید از افراد دانشگاهی و از کسانی که با ادبیات مالکیت معنوی آشنا هستند، باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به آمادگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای عقد تفاهم‌نامه با وزارت علوم در راستای حمایت از مالکیت معنوی، که پیش‌نویس و مقدمات آن فراهم شده است، در خصوص راه اندازی مرکز داوری مالکیت معنوی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با شورای حل اختلاف منعقد شده است که ۲ شعبه داوری راه اندازی شود؛ چرا که یکی از محورهای توسعه کشورها بحث داوری و حل و فصل اختلافات است.

بابایی آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی با استفاده از اساتید مجرب در زمینه مالکیت معنوی با همکاری وزارت علوم اعلام و از هماهنگی با دبیر کل سازمان مالکیت معنوی (WIPO) برای حضور در این دوره‌ها خبر داد.

در این نشست دکتر رضایی‌فر ضمن تاکید و لزوم تدوین و بروزرسانی قوانین و مقررات مربوط به مالکیت فکری، فرهنگ سازی این مهم را در جامعه از مهمترین اهداف معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف عنوان کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل