تشریح برنامه‌ های جهاددانشگاهی در هفته کتاب

نشست خبری ششمین دوره مسابقات ملی پایان نامه سال دانشجویی، دومین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای، بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و بیستمین جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی امروز(سه‌شنبه 10 آبان ماه) در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

علاقه مندی جهاددانشگاهی در چاپ آثار نخبگان

در این نشست دکتر جمال رحیمیان معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به کارنامه درخشان این نهاد در زمینه رشد و تعالی فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیان کرد: جهاددانشگاهی به‌عنوان بازوی توانمند ستاد انقلاب فرهنگی، پس از انقلاب و بازگشایی دانشگاه‌ها یکی از مأموریت خود را تأمین منابع علمی قرار داد و در آن زمان خوب درخشید.

وی با اشاره به این که در دهه 60 اولین مکان برای تأمین کتاب، جهاددانشگاهی بود، گفت: بحث نشر و انتشارات پس از آن نه تنها کمرنگ نشد بلکه دقیق‌تر شد و رسالت خود را تأمین منابع در حوزه علوم قرار داد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: در حال حاضر فعالیت نشر و ترویج آن در 21 مرکز جهاددانشگاهی در حال انجام است.

دکتر رحیمیان افزود: در هفته کتاب چهار برنامه (بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، بیستمین جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی، ششمین دوره مسابقات ملی پایان نامه سال دانشجویی و دومین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای) اجرا می‌شود که از کارهای ترویجی خوب در حوزه کتاب و کتابخوانی هستند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید بر اجرای موفق 28 دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی آن را از قدیمی‌ترین و شناخته شده ترین فعالیت فرهنگی جهاددانشگاهی در عرصه کتاب عنوان کرد.

وی در رابطه با جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی که بیستمین دوره آن در حال اجرا است، گفت: هدف این جشنواره تقویت روحیه خودباوری است.

دکتر رحیمیان مسابقه پایان نامه سه دقیقه‌ای را مسابقه‌ای عنوان کرد که نسل جوان با آن ارتباط گرفته است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به مسابقات کتاب سه دقیقه‌ای آن را تشویقی برای فرهنگسازی کتابخوان معرفی کرد.

وی تصریح کرد: در جهاددانشگاهی بیش از پیش وظیفه خود می دانیم که یار دانشجویان، اساتید و محققان باشیم و معتقدیم اگر یک جوان اثری را نوشت به چاپ آن اثر کمک کنیم زیرا چاپ اثر ره فرد یک اعتماد به نفس می‌دهد تا آثار بعدی را هم تألیف کند. همچنین علاقه مند هستیم با ارتباط با بنیاد ملی نخبگان خدمات ویژه‌ای را برای این گروه در بحث چاپ و نشر داشته باشیم و با یک رویکرد جهادی در این زمینه به آن‌ها کمک کنیم.

تقدیر از آیت‌الله جوادی آملی به‌عنوان استاد خادم

دکتر حامد علی‌اکبر زاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و دبیر این 4 جشنواره و مسابقه اظهار کرد: جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی از سال 1373 آغاز شده است و هدف از آن حمایت از دانشجویان اهل فکر و اندیشه و صاحب‌قلم است و دغدغه آن‌ها ایجاد یک مجمع برای معرفی این دانشجویان و مورد تقدیر قرار دهد.

وی افزود: وظیفه ما و متولیان امر در حوزه فرهنگ حمایت از کارهای فاخر است که این موضوع باعث می‌شود وضعیتی که امروز در فضای مجازی شاهد آن هستیم را نداشته باشیم.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در رابطه با نحوه برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات این سازمان اظهار کرد: مرحله مقدماتی ششمین دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سال دانشجویی در 18 واحد جهاددانشگاهی در 14 استان برگزار شد که در این مرحله 300 دانشجو شرکت کردند و از این تعداد 28 دانشجو بر مرحله بعدی راه یافتند که این افراد 16 آبان ماه در قالب 4 گروه 7 نفره به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

دکتر علی‌اکبر زاده ادامه داد: در مرحله مقدماتی دومین دوره مسابقات ملی کتاب سه‌دقیقه‌ای 15 واحد در 12 استان همکاری کردند که از بین 255 شرکت‌کننده 21 نفر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند.

وی تصریح کرد: در بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی 612 اثر دریافت شد که در اختتامیه 6 اثر به‌عنوان برگزیده و 12 اثر به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی و تقدیر خواهد شد.

رییس سازمان انتشارات ادامه داد: چند سالی است که در حاشیه این جشنواره استادان خادم کتاب هم معرفی می‌شوند. در این دوره آیت‌الله جوادی آملی و دکتر مهدی محقق انتخاب شده‌اند.

دکتر علی اکبرزاده بیان کرد: بخشی دیگری هم داریم به‌عنوان تجلیل از دانشجویان فعال در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی که سیده خدیجه صمدی به‌عنوان مروج کتاب و کتاب‌خوانی معرفی شد.

دبیر بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی بیان کرد: امسال و در این دوره 727 اثر دریافت شده است که 52 درصد آثار از آقایان و 48 درصد آثار از خانم‌ها به دبیرخانه ارسال‌شده است. در این دوره از 6 اثر برگزیده و 12 اثر تقدیر تجلیل خواهد شد. در حاشیه این دوره نیز استاد احمدرضا دهپور به‌عنوان استاد راهنمای برتر تجلیل خواهد شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا