آژانس فضایی روسیه مشتری هایش را از دست داد

به گزارش سیناپرس، والری شرین، معاون آژانس فضایی روسیه روز گذشته گفت، همکاری های حوزه فضایی  بین روسیه و ناسا رو به کاهش است. این موضوع در حالی است که ثبت سفارشات مرتبط با  دستورات نظامی و غیرنظامی از سوی دولت روسیه به این آژانس در حال افزایش است.

آمارهای رسمی نشان می دهد: در طول ده ماه گذشته حجم سفارشات خارجی برای دریافت کالاها و خدمات از آژانس فضایی روسیه رو به کاهش بوده و در این میان بیشترین حجم کاهش همکاری از سوی ناسا دیده می شود. البته جنگ روسیه و اوکراین موجب شده دولت روسیه و ارتش این کشور سفارشات متعددی را در این بازه زمانی برای دستیابی به اطلاعات و تجهیزات فضایی مورد نیاز، ارائه کند.

والری شرین در جریان سخنرانی در میزگرد کمیته برنامه ریزی دولتی در شورای فدراسیون روسیه ضمن اعلام مطالب فوق، یادآور شد که صنعت فضایی ملی یک ابزار برنامه ریزی بلندمدت دارد  که شامل برنامه دولتی در حوزه فعالیت های فضایی روسیه است که برای دوره زمانی منتهی به سال ۲۰۳۰ اعلام شده است.

وی در این رابطه تاکید کرد: در حال حاضر بین محتوای برنامه های ابلاغ شده و حمایت مالی متناظر با آن، اختلاف نظر وجود دارد.

به باور کارشناسان بخشی از بودجه پیش بینی شده آژانس فضایی روسیه بر پایه ارائه خدمات به شرکای بین المللی بود که با عدم تحقق آن، شرایط مالی این سازمان بر اساس برنامه پیش نخواهد رفت.

شرین با بیان اینکه این فعالیت ها به دلیل بسیاری از عوامل برای یک دوره بسیار طولانی برنامه ریزی شده است، توضیح داد: مهم ترین آنها تداوم اجرای ماموریت های تعریف شده در بازه زمانی  بلندمدت است. به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال فرایند استفاده از یک فضاپیمای جدید از مرحله تحقیق و توسعه تا اولین آزمایش پرواز پنج تا هفت سال طول می کشد. وی همچنین خاطرنشان کرد که حتی تولید راکت های فضایی پروتون که فناوری آن توسعه یافته است، حداقل دو سال طول می کشد.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: tass
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا