نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت یک تراشه جدید با انرژی لیزر

به گزارش سیناپرس، اگر به دنبال یک رایانه فوق سریع هستید که بتواند حجم زیادی از بازی، فیلم و سایر نیازهای دیجیتالی شما را بدون مشکل برآورده سازد، ممکن است نیاز به یک لیزر مادون قرمز داشته باشید. البته هنوز دستگاه های امروزی نمی توانند با لیزر کار کنند. اما در سال های اخیر، محققان سخت تلاش کرده اند تا این رویا را به واقعیت تبدیل کنند.
در جدیدترین پیشرفت، یک تراشه جدید می تواند نور لیزر را برای انتقال ۱.۸ پتابیت اطلاعات یا بیش از ۱ میلیون گیگابیت در ثانیه خم کند. با در نظر گرفتن همه جزییات، این سرعت خارق العاده تقریباً دو برابر ترافیک اینترنت جهان در هر ثانیه است.
به گفته پژوهشگران، بیشتر تراشه ‌های کامپیوتری برای انتقال اطلاعات به الکتریسیته متکی هستند، اما این ابزار جدید از نور برای انجام کار خود استفاده می ‌کند. به گزارش سیناپرس،بر اساس مقاله جدیدی که توسط دانشمندان دانمارک، سوئد و ژاپن در Nature Photonics منتشر شده است، هنگامی که لیزر اطلاعاتی را به تراشه می رساند، از یک شانه برای تقسیم داده ها به صدها فرکانس یا رنگ استفاده می کند.

به طور دقیق تر، این تراشه اطلاعات را به ۲۲۳ تکه تقسیم می کند که هر کدام مربوط به بخش متفاوتی از طیف نور است. این امر بدان معناست که اطلاعات می‌ توانند به سرعت و کارآمدی بسیار بالا و بدون اختلاط در فرآیند حرکت، جابجا شوند. پس از پردازش، داده ها در یک پرتو واحد دوباره ترکیب شده و از یک کابل عبور می کنند.

به گزارش سیناپرس، این تیم پژوهشی بین المللی سیستم خود را در دستگاهی به اندازه یک جعبه کبریت قرار داد و چندین کانال داده را به آن تغذیه کرد. محققان از یک کابل فیبر نوری که تقریباً ۸ کیلومتر طول داشت، استفاده کردند تا آن را به دستگاه دیگری متصل کرده و تأیید کنند که می تواند اطلاعات با کیفیت را ارسال کند.

در نهایت، دانشمندان پیش ‌بینی می ‌کنند که این سیستم حتی می ‌تواند به سرعت ۱۰۰ پتابیت بر ثانیه برسد، سرعتی که در مقایسه با احتمالات امروزی تقریباً غیرقابل تصور است.به گزارش سیناپرس،این تیم پژوهشی در پایان گفت: یافته ‌های ما می ‌تواند نشان ‌دهنده تغییر در طراحی سیستم‌ های ارتباطی آینده باشد که فرستنده‌ها و گیرنده ‌ها را دستخوش تغییرات بزرگی خواهد کرد.

مترجم: محسن فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل