توسعه پایدار نظام آموزش عالی، بهعنوان تأثیرگذارترین نهادهای جامعه در پیشبرد و توسعه دانش، فناوری، میراثفرهنگی و ارزشهای حاکم بر آن، مستلزم رشد موزون و همگام ابعاد کمی و کیفی این نظام پویا است. همچنین اعتلای روزافزون آن مرهون طراحی و استقرار نظام های تعالیبخش و تداعیگر همت عالی دغدغهمندان این عرصه در دهه اخیر در قالب اجتماعی علمی در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی است.
تاکنون تلاش ها برای استمرار این هماندیشی بین المللی منجر به برگزاری ۱۵ دوره کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی شده و در رشد تکاملی خود، این بار با میزبانی و محوریت دانشگاه علامه طباطبائی و همکاری سایر مجامع سیاستگذاری، مدیریتی و دانشگاهی، بستر و ظرفیتی دیگر برای حضور خردمندانۀ اندیشمندان، محققان و دانشجویان فراهم شده است تا آخرین دستاوردهای علمی معطوف به محورهای شانزدهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی را بررسی و با هماندیشی علمی و نمایهسازی مقالات به تولید نظریههای علمی بپردازند.
به همین منظور شانزدهمین همایش بین المللی ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی با حضور پژوهشگران، صاحب نظران ملی و بین المللی، اعضای هیئت علمی، استادان و دانشجویان دانشگاه های کشور، به همت دانشگاه علامه طباطبائی و همکاری و حمایت تعدادی از دانشگاه ها، انجمن های علمی و موسسات پژوهشی، ۱۷ و ۱۸ آبان ماه سال جاری در این دانشگاه برگزار می شود.
بر اساس این گزارش «شناسایی فرایندها، روش ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی سالهای اخیر در حوزه ارزیابی های آموزشی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی»، «بازکاوی و نقد و تحلیل مسائل و چالش های نظام ارزیابی آموزش عالی در ایران»، «شناسایی و تحلیل تطبیقی تجارب برتر (Best practice) در خصوص تضمین کیفیت آموزش عالی در جهان»، «تولید و ترویج دانش تخصصی در حوزه ارزشیابی آموزشی و تضمین کیفیت نظامهای دانشگاهی» و «شناسایی و ارائه راهبردها، راهکارها و راه حل هایی برای ارتقای کیفیت آموزش عالی در دانشگاههای ایران در دوره پساکرونا(کوید ۱۹)» از جمله اهداف برگزاری این کنفرانس بین المللی است.
همچنین این همایش در محورهای «سیاست ها، فرایندها و دستاوردهای نو در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی»، «مسائل و چالش های نوپدید در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی»، «نقش انجمن های علمی در بازکاوی و ارتقای ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش عالی»، «آموزش ترکیبی در دوره پساپاندمی کرونا (کوید ۱۹) و چالش ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی»، «راهبردها، روشها و راهکارهای نو برای ارتقای ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی با تاکید بر ظرفیتهای پارادایم میان رشتهای و فرا رشتهای»، «بازکاوی و نقد و تحلیل مسائل و چالش های نظام ارزیابی آموزش عالی در ایران» و «شناسایی و تحلیل تطبیقی تجارب برتر (Best practices) درخصوص تضمین کیفیت آموزش عالی در جهان» برگزار می شود و چکیده های دریافت شده در این محورها در کتابچه چکیده و مقاله های برگزیده کنفرانس نیز در فصلنامه های معتبر دانشگاهی منتشر می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، آخرین مهلت ارسال مقاله های کامل تا ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ بود. صاحبنظران، پژوهشگران و علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://icaqa.atu.ac.ir مراجعه کنند.