روسیه صادرات غلات را متوقف کرد

به گزارش سیناپرس، روسیه علی رغم توافقات پیشین مبنی بر ایجاد کریدور امن برای صادرات غلات،  اعلام کرد که مسکو اجرای طرح غلات دریای سیاه را فوراً و به طور نامحدود متوقف می ‌کند. مقامات روسیه، اوکراین را به انجام حملات پهپادی تحت هدایت بریتانیا متهم می‌ کنند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: در ۲۹ اکتبر، نیروهای مسلح اوکراین، تحت پوشش کریدور بشردوستانه ایجاد شده برای اجرای طرح غلات دریای سیاه برای صادرات محصولات کشاورزی ، حملات هوایی و دریایی گسترده ای را با استفاده از پهپادها علیه منطقه دریای سیاه روسیه انجام دادند. در این حملات کشتی ها و زیرساخت های ناوگان روسیه در پایگاه دریایی سواستوپل آسیب دیده اند.

در حالی که سازمان ملل متحد خواستار خویشتن داری از همه طرف ها شده است، اوکراین و بریتانیا این اتهام را رد کردند.
روسیه در واکنش به این این حمله پهپادی اعلام کرد، در نتیجه حمله علیه کشتی‌های روسی، دیگر نمی ‌تواند ایمنی کشتی ‌های غیرنظامی شرکت ‌کننده در طرح غلات دریای سیاه را تضمین کند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این باره تاکید کرد که حملات پهپادی اوکراینی به سواستوپل تحت هدایت متخصصان نیروی دریایی بریتانیا انجام شده است. در همین حال، ارتش روسیه گزارش داد که اطلاعاتی در مورد دخالت سرویس های امنیتی انگلیس در یک سری انفجارها در خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ در دریای بالتیک دارند.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه در توئیتی نوشت: اکنون مسکو از بهانه ‌ای دروغین برای مسدود کردن کریدور غلات استفاده می‌کند که امنیت غذایی میلیون‌ها نفر را تضمین می‌ کند.

وزارت زیرساخت های اوکراین در این رابطه اعلام کرد که با وجود تصمیم روسیه مبنی بر خروج از طرح غلات دریای سیاه، آماده است به جمع آوری و ارسال محصولات کشاورزی برای تضمین امنیت غذایی جهانی ادامه دهد.
وزارت دفاع بریتانیا نیز ادعای روسیه را داستانی اختراعی خواند و گفت که روسیه برای منحرف کردن توجه از اقدامات نظامی خود، به ادعاهای دروغین در مقیاس حماسی متوسل می‌شود.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد پس از این که روسیه اعلام کرد مشارکت خود را در طرح غلات دریای سیاه تعلیق کرده است، سازمان ملل متحد با روسیه در تماس بوده و این بسیار مهم است که همه طرف ‌ها از هرگونه اقدامی که ابتکار غلات دریای سیاه را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند زیرا این موضوع به وضوح تأثیر مثبتی بر دسترسی میلیون‌ ها نفر در سراسر جهان به غذا دارد.

به گزارش سیناپرس، در ۲۲ ژوئیه، روسیه و اوکراین به طور جداگانه سندی را در استانبول با ترکیه و سازمان ملل درباره صادرات غلات و کود از اوکراین و روسیه امضا کردند تا از عرضه این محصولات به بازارهای جهانی در بحبوحه درگیری مسلحانه روسیه و اوکراین اطمینان حاصل کنند.

مدت اولیه قرارداد ۱۲۰ روز است و طرفین توافق کرده بودند که معامله فوق مشروط بر اینکه هیچ یک از طرفین مخالفت نکنند، می تواند به طور خودکار تمدید شود.

مترجم: رضوان خندان
منبع: english.news.cn
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا