نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حساس در برابر لوپوس، مقاوم در برابر کووید 19

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعه ای که توسط دانشمندان کینگز کالج لندن واقع در انگلستان هدایت شده است، نشان می دهند که استعداد ژنتیکی افراد برای بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا SLE، ممکن است به عنوان محافظی قوی در برابر عفونت شدید کووید 19 عمل کند.

در این تحقیق، دانشمندان ارتباط بین ژن‌های مرتبط با کووید 19 شدید و ژن‌های مربوط به شانس ابتلا به SLE را مشاهده و بررسی کرده‌اند. به گزارش سیناپرس، آنها به منظور تعیین مکان ژن های مرتبط و به دست آوردن بینشی در مورد اثرات ژنتیکی مشترک، تجزیه و تحلیل های متعددی را انجام دادند و با استفاده از رویکردی که می تواند بر مناطق خاصی از ژنوم تمرکز کند، ژنتیک کووید 19 شدید را با ژن های SLE مقایسه کردند. 

این دانشمندان سپس داده‌های مربوط به ژن‌ها و ساختار ژنوم به‌دست‌آمده از چندین پایگاه داده‌ زیست‌پزشکی را نیز برای درک بهتر  زیست‌شناسی ژنتیک مشترک این دو بیماری ارزیابی نمودند.

محققان دریافتند: TYK2 که یک ژن مرتبط با SLE و همین طور کووید 19 شدید است، می تواند محافظت در برابر عفونت ویروسی را فراهم می کند، اما در عین حال خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را نیز افزایش می دهد. 

به گفته آن ها، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد:اثرات ژنتیکی مشترکی بین بیماری خودایمنی SLE و پیامدهای بالینی ناشی از کووید 19 وجود دارند. 

این محققان افزوده اند: ژن TYK2 که دارای بیشترین شواهد مربوط به ارتباط مشترک فوق است، در تولید اینترفرون نقش دارد؛ فرآیندی که در پاسخ به عفونت ویروسی مهم است و در بیماران SLE تنظیم نمی شود.

به عقیده دانشمندان، این یک نتیجه هیجان‌انگیز است و دروازه ای جدید را به روی درک ما از چگونگی زیست‌شناسی سیستم ایمنی باز می‌کند؛ سیستم شگفت انگیزی که از یک سو، از ما در برابر عفونت ویروس ها و سایر عوامل عفونی محافظت می کند و از سوی دیگر، ممکن است ما را به دام بیماری های خود ایمنی نظیر لوپوس بیندازد.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب توجه را نشریه معتبر PLOS Genetics منتشر نموده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل