رفع مشکلات صنایع با عقد قراردادهای تقاضا محور دانشگاهی 

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از رویکردهای اصلی ما در وزارت علوم ترویج ارتباط دانشگاه ها با صنعت و جامعه است. اکنون دانشگاه ها و مراکز علمی ما این مبحث را به عنوان ماموریت اساسی خودشان دنبال می کنند. خوشبختانه این امر تا حدود زیادی هم محقق شده است. هم اکنون یکی از اولویت دانشگاه ها جدا از مسائل کیفیت آموزش، پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی این است که بتوانند اثربخشی خوبی در جامعه و صنعت داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه ها برای برقراری ارتباط با صنعت و جامعه روش های متفاوتی در پیش گرفته اند. برخی از دانشگاه ها با عقد قراردادهای تقاضا محور و هدفمند، بعضی با تقاضا محور کردن پایان نامه ها و دیگر دانشگاه ها نیز با بحث مهارت افزایی و توسعه مهارت های شغلی دانشجویان، این کار را انجام می دهند. همچنین برخی از دانشگاه ها نیز فرصت های مطالعاتی برای اعضای هیات علمی فراهم می کنند تا آنها مدتی در صنایع و دستگاه های اجرایی حضور یابند که بتوانند پس از بدست آوردن درک مشترکی از وضعیت کشور، نقشی در بهبود وضعیت صنایع، بهره وری بیشتر آنها ایفا کنند.

وی اظهارداشت: آمارها و ارقام ها نشان می دهد که میزان مشارکت دانشگاه ها با صنایع در حال افزایش است. طبق آخرین پایش ها حدود 10 هزار و 800 قرارداد میان دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی با مبلغ حدود 4 هزار میلیارد تومان منعقد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهم دانشگاه های بزرگ و قدیمی تر و مراکز استان یا تهران در عقد این قراردادها بیشتر از سایر دانشگاه های کشور است اما یکی از رویکردهای ما این است که دانشگاه های کوچک، جوان و واقع در شهرستان ها نیز علاوه بر فعالیت های معمول علمی به سمت اثر بخشی منطقه ای سوق پیدا کنند یعنی چالش ها و مسائل استان هایشان را انتخاب و روی آن موضوع ها متمرکز شوند، سپس با امکانات و دسترسی هایشان و همکاری استانداری ها، موضوع های استانی خودشان را رسیدگی کنند.

سیف بیان کرد: ما اکنون در استان های گوناگون مزیت ها و فرصت های مختلفی داریم. طبیعتا این مزیت ها می توانند به توسعه اقتصادی استان ها، بهبود وضعیت کشاورزی، رونق گردشگری و حفظ میراث فرهنگی کمک کنند؛ موضوع های مطرح شده در استان ها می توانند محوری برای همکاری دانشگاه ها با استانداری ها برای بهبود وضعیت استان ها باشند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان به سیناپرس گفت: در حال حاضر 6 هزار و 400 عضو هیات علمی دانشگاه مجری مستقیم قراردادهای تقاضا محور هستند. این میزان نسبت به 30 هزار عضو هیات علمی دانشگاه ها فاصله نسبتا زیادی دارد،بنابراین باید در این زمینه اقدامات بیشتری صورت بگیرد؛ عملا هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه ها باید حداقل در یک موضوع واقعی و تقاضا محور کار کند و فعالیتشان را جهت دهند.

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا