نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت تصویر حیرت انگیز از کیهان اولیه

به گزارش سیناپرس، دانشمندان هنوز نمی دانند که این تصویر دو کهکشان است یا دو خوشه ستاره ای. آینه عظیم تلسکوپ فضایی جیمز وب از گرانش یک خوشه کهکشانی برای نگاهی به یک کهکشان شناخته شده استفاده کرد.

تحقیقات جدید نشان می دهد : وب ممکن است دو کهکشان را مشاهده کرده باشد و نه یک کهکشان.  دان کو (Dan Coe) ستاره شناس موسسه علمی تلسکوپ فضایی، در بیانیه ناسا گفت: ما به طور فعال در حال بحث در مورد این هستیم که آیا این دو کهکشان هستند یا دو دسته از ستاره ها در یک کهکشان. او افزود، ما مطمئن نیستیم اما اینها سوالاتی هستند که وب برای کمک به پاسخ دادن به آنها طراحی شده است.

به گفته کو، هابل این اجرام را که ۱۰ سال پیش دیده و MACS0647-JD نام گذاری شد را شبیه به یک نقطه قرمز رنگ پریده مشاهده کرد که تنها ۴۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ که جهان را آغاز کرد، شکل گرفت. در حالی که وب فاش کرد که یک تصویر در واقع حاوی دو جسم است، اما ماهیت چیزی که تلسکوپ جدید می بیند یک راز باقی مانده است.

به گفته ناسا، تیم وب متعهد به انتشار علم در حال پیشرفت است و به همین دلیل، این یافته هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و هنوز در مرحله بحث اولیه است. به گزارش سیناپرس،اگر وب دو کهکشان را مشاهده کرده باشد، احتمال جالب ‌تری وجود دارد چراکه ممکن است ادغام کهکشانی در جهان اولیه در حال انجام باشد.

دکتر تایگر یو یانگ هسیائو (Tiger Yu-Yang Hsiao) از دانشگاه جان هاپکینز گفت: خیلی خوشحال خواهم شد اگر این تصویر در واقع یک ادغام کهکشانی باشد. اما چه وب در حال مشاهده دو خوشه ستاره ‌ای باشد یا دو کهکشان، تفاوت‌ های واضحی بین آنها وجود دارد چراکه یک مجموعه جرم با تعداد زیادی ستاره کمی آبی ‌تر و دیگری با غبار زیاد کمی قرمزتر به نظر می رسد.

به گزارش سیناپرس،استفاده وب از عدسی گرانشی برای ستاره شناسی جدید نیست، اما بهره برداری از توانایی اجرام عظیم در خم کردن نور، بینش جدیدی را در مورد ابزار حساس تلسکوپ به ارمغان خواهد آورد. وب برای نگاه کردن به جهان اولیه که به سرعت از ما در طول موج های فروسرخ دور می شود، بهینه شده است.

دکتر ربکا لارسون (Rebecca Larson) عضو بنیاد ملی علوم ایالات متحده گفت: مشاهدات فضایی ۲۰ ساله وب، فهرست کهکشان ‌های اولیه را از تنها ده‌ها جرم آسمانی به بسیاری دیگر گسترش خواهد داد. به گزارش سیناپرس، لارسون در انتها گفت: این مطالعات می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه آنها به کهکشانی مانند کهکشانی که امروز در آن زندگی می کنیم، تکامل یافته است. 

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: space

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل