استفاده انرژی در سال ۲۰۲۵ به اوج خود می رسد

به گزارش سيناپرس، تنها در سال گذشته آژانس بین ‌المللی انرژی اعلام کرد که هیچ حداکثر مشخصی در انتشار دی اکسید کربن ناشی از احتراق انرژی و فرآیندهای صنعتی وجود ندارد، اما سرمایه‌ گذاری بیشتر جدید در انرژی های باد و خورشیدی تقاضا برای تمام سوخت ‌های فسیلی را به اوج یا حداکثر رسانده و در آینده منجر به کاهش انتشار می ‌شود.

آژانس بین المللی انرژی در هنگام انتشار آخرین گزارش سالانه چشم انداز انرژی جهان گفت: بحران جهانی انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین باعث ایجاد تغییرات عمیق و طولانی مدتی می شود که این پتانسیل را دارد که انتقال به یک سیستم انرژی پایدارتر و ایمن تر را تسریع بخشد. 

بر اساس آخرین اقدامات و سیاست های اعلام شده توسط دولت ها در مواجهه با افزایش قیمت انرژی، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که سرمایه گذاری جهانی انرژی پاک تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد از سطوح امروزی به ۲ تریلیون دلار در سال افزایش یابد و این اقدامات باعث پیشرفت پایدار در انرژی های تجدیدپذیر و انرژی هسته ای خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی همچنین گفت: در نتیجه، جهان در سال ۲۰۲۵ به بالاترین میزان انتشار جهانی می رسد. سپس انتشار جهانی دی اکسید کربن مرتبط با سوخت انرژی به آرامی از سطح بالای ۳۷ میلیارد تن در سال به ۳۲ میلیارد تن تا سال ۲۰۵۰ کاهش می یابد.

به گفته این سازمان استفاده از زغال سنگ که به طور موقت افزایش یافته است، در چند سال آینده به دلیل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بیشتر کاهش می یابد. تقاضا برای نفت در اواسط دهه ۲۰۳۰ کاهش یافته و سپس به دلیل تولید خودروهای برقی به جای برآورد قبلی از افزایش مداوم، به تدریج در اواسط قرن کاهش می یابد.
به طور کلی، سهم سوخت‌های فسیلی در ترکیب انرژی جهانی در سناریوی سیاست‌ های اعلام‌ شده آژانس بین ‌المللی انرژی از حدود ۸۰ درصد به بیش از ۶۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ کاهش می ‌یابد. 

در این راستا فاتح بیرول (Fatih Birol) مدیر اجرایی آژانس بین ‌المللی انرژی در بیانیه ‌ای گفت: بازارها و سیاست‌ های انرژی در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین، نه فقط در حال حاضر، بلکه برای دهه ‌های آینده تغییر کرده است. اما این امر همچنان جهان را در مسیر افزایش دمای جهانی حدود ۲.۵ درجه سانتیگراد تا پایان قرن قرار می دهد که احتمالاً تأثیرات شدید تغییرات آب و هوایی را به همراه خواهد داشت.

آژانس بین المللی انرژی همچنین سناریویی برای رسیدن به انتشار خالص صفر در سال ۲۰۵۰ دارد که برای رسیدن به هدف گرمایش ۱.۵ درجه سانتیگراد مندرج در پیمان آب و هوای پاریس ضروری است. این امر مستلزم افزایش سرمایه گذاری در انرژی پاک تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۴ تریلیون دلار در سال است.

به گزارش سیناپرس، لورنس توبیانا (Laurence Tubiana) رئیس بنیاد آب و هوای اروپا و سفیر سابق آب و هوای فرانسه، گفت: پیغام آژانس بین المللی انرژی با تمام تخصص و اختیاراتش روشن است، سرمایه گذاری در انرژی پاک باید تا سال ۲۰۳۰ سه برابر شود و استفاده از انرژی گاز باید پایان پذیرد.

وی در پایان افزود: بحران انرژی کنونی اروپا به وضوح خطرات استفاده از انرژی گاز شامل قیمت بالا، نوسانات و وابستگی ژئوپلیتیکی را ثابت می کند.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
منبع: phys.org
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا