نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خاک زباله نیست

به گزارش سیناپرس، خاک زیر پای شما یک اکوسیستم زنده است. خاک از سنگ ها و مواد معدنی فرسایش یافته همراه با مواد آلی تجزیه شده و بسیاری از موجودات زنده ساخته شده است. زیست توده موجودات زنده زیرزمینی می تواند برابر یا بیشتر از زیست توده بالای زمین باشد و خاک میزبان حداقل یک چهارم از موجودات زنده است. 

انواع مختلف خاک ها دارای ساختارهای متمایز با منافذ و سوراخ هایی با اندازه های مختلف هستند که با گازها، مایعات، ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها، کرم ها، حشرات و عنکبوتیان پر شده است.

حتی بسیاری از موجودات روی سطح زمین  از اکوسیستم خاک استفاده می کنند. به عنوان مثال، چندین گونه از زنبورها در زیر زمین لانه دارند و بسیاری از سوسک ها دارای لارو هایی هستند که در خاک زندگی می کنند و گاهی اوقات برای سال های طولانی در خاک تغذیه می کنند. خاک‌ برای عملکرد اکوسیستم ‌های بالای زمینی مانند علفزار ها، دشت ها و جنگل ‌ها حیاتی هستند، اما این عنصر حیاتی در طبیعت اغلب نادیده گرفته می ‌شود زیرا دیدن و درک آنچه در تاریکی زیر زمینی می ‌گذرد دشوار است.

اگر از کسی بخواهید نام موجودی را که در خاک زندگی می کند نام ببرد، احتمالاً از کرم خاکی نام می برد. غول های اکوسیستم خاک، در مقایسه با بسیاری از گونه هایی که با آنها زندگی می کنند، بسیار بزرگ هستند. تنها در ایرلند و ۳۱ گونه کرم خاکی وجود دارد. کرم ‌های خاکی کار های مهمی را انجام می‌ دهند، مواد گیاهی در حال تجزیه را از سطح منتقل و آن‌ها را پردازش می‌ کنند تا بخشی از خاک شوند.

به گزارش سیناپرس، ریشه گیاهان و شبکه رشته های قارچی خاک را در کنار هم نگه می دارد، این مواد آلی و زیستی، ساختار پیچیده ای به خاک ارائه داده، مواد مغذی را به اطراف منتقل و کربن را ذخیره می کنند. با این حال، غنای واقعی تنوع زیستی خاک در جهان میکروسکوپی و میکروبی است. بسیاری از این میکرو ارگانیسم ‌ها را نمی ‌توان در ظرف آزمایشگاهی رشد داد، آنها فقط از طریق مواد ژنتیکی قابل استخراج از نمونه‌ های خاک شناخته شده‌ اند.

به گزارش سیناپرس، محققان توصیه می کنند: خاک را حفظ کرده و از فرسایش آن جلوگیری کنیم. امروزه بسیاری از کشورها به دلیل رفتار اشتباه در مقابل خاک با مشکلات و تبعات متعددی همچون نشست زمین، فرسایش خاک و از دست رفتن قابلیت باروری آن مواجه شده اند.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: irishtimes
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل