یافتن سیارات قابل سکونت سخت تر از آن است که تصور میشد

به گزارش سیناپرس، دانشمندان مدت ‌ها امیدوار بودند و نظریه ‌پردازی می‌ کردند که رایج‌ ترین نوع ستاره در جهان به نام کوتوله M می‌ تواند میزبان سیارات با اتمسفر بالقوه غنی از کربن و ایده‌ آل برای ایجاد حیات باشد. اما در یک مطالعه جدید در مورد جهانی که به دور یک کوتوله M در فاصله ۶۶ سال نوری از زمین می چرخد، محققان هیچ نشانه ای را پیدا نکردند که چنین سیاره ای به هیچ وجه بتواند دارای جو و شرایط حیات باشد.

بدون جو غنی از کربن، بعید است که یک سیاره برای موجودات زنده مکان مناسبی باشد چراکه مولکول‌ های کربن به عنوان اجزای سازنده حیات در نظر گرفته می‌ شوند.

میشل هیل (Michelle Hill) محقق سیاره ‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا و پژوهشگر ارشد این مطالعات می ‌گوید که این یافته‌ ها برای انواع دیگر سیارات که به دور کوتوله ‌های M می‌ گردند، نوید خوبی ندارد. هیل در ادامه گفت: فشار تابش ستاره بسیار زیاد است، به اندازه ای که جو یک سیاره را منفجر می کند.

به گفته محققان، ستاره‌ های کوتوله M فرار هستند، شعله ‌های خورشیدی را پراکنده کرده و تشعشعات بارانی را روی اجرام آسمانی نزدیک می ‌بارند. به گزارش سیناپرس، اما برای سال‌ ها، این امید وجود داشت که سیارات نسبتاً بزرگی که به دور کوتوله‌ های M می‌ چرخند، بتوانند در محیط گلدیلاک قرار داشته باشند و به اندازه‌ ای نزدیک به ستاره کوچک خود باشند که گرم بمانند و به اندازه ‌ای بزرگ باشند که به جو آن بچسبند.

با این حال، سیاره کوتوله M با نام GJ 1252b که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، می‌ تواند ۷۰۰ برابر بیشتر از زمین کربن داشته باشد ولی هنوز جوی ندارد. استفن کین (Stephen Kane) اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا در بیانیه ‌ای گفت: GJ 1252b با فاصله کمتر از ۱.۶ میلیون کیلومتر از ستاره اصلی خود به نام GJ_1252 می چرخد. این مطالعه نشان داد که دمای سیاره در طول روز به ۱۲۲۸ درجه سانتیگراد می رسد.

وجود این سیاره برای اولین بار توسط ماهواره بررسی سیاره های فراخورشیدی ناسا یا ماموریت TESS بررسی شد. هیل افزود که از یافتن هیچ نشانه ای از وجود جو شوکه نشده، اما ناامید شده است. محققان امیدوارند با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب به عنوان قدرتمندترین تلسکوپ فضایی تا به امروز، وضوح بیشتری در مورد این نوع سیارات به دست آورند.

به گزارش سیناپرس، هیل در پایان خاطرنشان کرد که همچنان امید زیادی وجود دارد که بتوان جوی اطراف این سیارات کشف کرد. با این حال، هنوز مکان ‌های جالب زیادی برای یافتن کرات قابل سکونت وجود دارد. بر این اساس، تقریباً هنوز هزار ستاره شبیه به خورشید ما وجود دارد که می توانند سیارات قابل سکونتی داشته باشند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Astrophysical Letters منتشر شده است.