نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت ماده ای پلاستیکی با خواص فلز

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه شیکاگو راهی برای ایجاد ماده ای کشف کرده اند که می تواند مانند پلاستیک ساخته شده، اما الکتریسیته را بیشتر مانند فلزات منتقل کند.

این یافته ها نشان می ‌دهد که چگونه می ‌توان نوعی ماده ساخت که در آن قطعات مولکولی به هم ریخته و نامنظم قادر باشند الکتریسیته را به خوبی هدایت کنند. این شرایط برخلاف تمام قوانینی است که ما در مورد رسانایی می دانیم. 
جان اندرسون، دانشیار شیمی در دانشگاه شیکاگو در این رابطه می گوید: در اصل، این موضوع طراحی یک کلاس کاملاً جدید از مواد را که رسانای الکتریسیته هستند، شکل دادن به آنها آسان است و در شرایط روزمره بسیار مقاوم هستند، باز می کند. 

جیاز ژی از دیگر محققان تیم مطالعاتی و استاد دانشگاه پرینستون نیز در این رابطه گفت: در اصل، این ماده امکان قابلیت های جدیدی را برای یک گروه فناوری بسیار مهم از مواد پیشنهاد می‌ کند. به گزارش سیناپرس،طبیعتا اگر در حال ساخت هر نوع وسیله الکترونیکی باشید، مواد رسانا کاملا ضروری هستند.

قدیمی ترین و بزرگترین مواد رسانا در جهان، فلزاتی همچون مس، طلا و آلومینیوم هستند. اساسا تمامی رساناهای فلزی آلی و سنتی یک ویژگی مشترک دارند. آنها از ردیف های مستقیم و نزدیک به اتم ها یا مولکول ها تشکیل شده اند. این بدان معناست که الکترون‌ها می‌ت وانند به راحتی از میان این مواد عبور کنند.

طی این مطالعات جدید پژوهشگران شروع به آزمایش برخی موادی کردند که سال ها پیش کشف شده اما تا حد زیادی نادیده گرفته شد. آن ها اتم ‌های نیکل را مانند مروارید در رشته ‌ای از مهره‌ های مولکولی ساخته شده از کربن و گوگرد قرار داده و شروع به آزمایش کردند.

به گزارش سیناپرس، در کمال شگفتی مشخص شد این ماده به راحتی و به شدت زیاد الکتریسیته را هدایت می کرد. علاوه بر این، بسیار پایدار بود. 

ژی در این رابطه گفت: ما این ماده جدید را گرم و سرد کردیم، آن را در معرض هوا و رطوبت قرار دادیم و حتی اسید و باز روی آن ریختیم ولی هیچ تغییری در رسانایی آن رخ نداد. این ماده برای مصارف مختلف بسیار مفید است.

دانشمندان از این کشف هیجان زده هستند، زیرا این کشف یک اصل طراحی اساساً جدید را برای فناوری الکترونیک پیشنهاد می کند. آنها توضیح دادند که هادی ها به قدری مهم هستند که تقریباً هر پیشرفت جدیدی خطوط جدیدی را برای فناوری باز می کند.

به گزارش سیناپرس، یکی از ویژگی های جذاب این ماده جدید، گزینه های منعطف ارائه شده برای پردازش است. به عنوان مثال، فلزات معمولاً باید ذوب شوند تا به شکل مناسب برای یک تراشه یا دستگاه درآیند و به همین دلیل چیزهایی را که می توانید با آنها بسازید محدود می شوند. این ماده جدید چنین محدودیتی ندارد زیرا می توان آن را در دمای اتاق ساخت.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: ندا جوادهراتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل