نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف مقبره بزرگ شاهین ها در مصر باستان

به گزارش سیناپرس، شاهین نقش مهمی در اعتقادات مردم مصر باستان داشته و نماد خدای مشهور و قدرتمند هوروس بود .  به تازگی یک تیم تحقیقاتی مشترک از دانشگاه بارسلونا، مرکز باستان ‌شناسی مدیترانه لهستان و دانشگاه آمریکایی دلاواره به تازگی یک مقبره متعلق به شاهین ها را در بندر باستانی برنیکه در ساحل غربی دریای سرخ مصر کشف کرده‌اند. 

بر اساس گزارش های موجود، این تیم تحقیقاتی در حفاری در بندر فوق، مقبره ای پیدا کردند که قدمت آن به اواخر دوره روم – قرن چهارم تا ششم پس از میلاد – می رسد.به گزارش سیناپرس، تیم باستان شناسی این مقبره را به عنوان یک دخمه کوچک سنتی مصری توصیف کرد که توسط برخی مردم بومی با سیستم اعتقادی خود سازگار شده است.

این یافته‌ ها کاملاً قابل توجه بوده و شامل مواردی مانند نیزه، مجسمه ‌های مکعبی شکل و یک تخته سنگی است که دارای کتیبه‌های مربوط به پرستش شاهین است. نکته جالب توجه این است که در این مقبره پانزده شاهین مومیایی شده پیدا شد که اکثر آنها سر بریده شده بودند.

اگرچه دفن شاهین ‌ها برای مقاصد مذهبی قبلاً در دره نیل مشاهده شده بود، اما این اولین باری است که محققان شاهین‌ هایی را کشف می‌کنند که در داخل معبد دفن شده‌ و با تخم‌ ها همراه هستند.  این یافته‌ کاملاً بی‌سابقه است.

به گزارش سیناپرس، خوان اولر گوزمان (Joan Oler Guzman)، محقق اصلی این مطالعه، در گزارشی که در وب‌ سایت رسمی دانشگاه بارسلونا منتشر شد، گفت: همه این عناصر به ترکیب فعالیت ‌های تشریفاتی سنت‌های مصری با مردم محلی این منطقه که بلیمی ها بودند، اشاره می‌کنند.

این مقبره احتمالاً مربوط به پرستش خدای Khonsu است، که در مصر باستان به شکل مردی با سر شاهین تجسم یافته بود. این اکتشافات دانش ما را در مورد این مردم نیمه ‌کوچ ‌نشین، که در دوران زوال امپراتوری روم در صحرای شرقی زندگی می کردند، بیشتر می کند.

حسین عبدالبصیر، مدیر موزه آثار باستانی در اسکندریه نیز در این رابطه گفت: شاهین برای مصریان باستان از اهمیت زیادی برخوردار بود، زیرا نشان دهنده خدای هوروس، نماد معروف دین مصری است که تثلیث مقدس مصر را در کنار خدایان دیگری مشهور مصر یعنی ایسیس و اوزیریس تکمیل می کند. به گزارش سیناپرس،(ایسیس و اوزیریس والدین هوروس بودند) مصری ها شاهین را به دلیل قدرت و توانایی اش در پروازهای دور مورد احترام قرار می دادند و این کشف تأیید می کند که باورهای مصری برای دوره های طولانی تا دوران یونان و روم ادامه داشت.

عبدالبصیر در ادامه توضیحاتش افزود: نکته عجیب این است که این شاهین ها سر بریده و در یک معبد دفن شده اند. معمولاً حیوان یا پرنده به طور کامل (نه سر بریده) در داخل گورستان های اختصاصی دفن می شد، همانطور که در منطقه سقاره، یکی از مهم ترین مکان های باستان شناسی در مصر در نزدیکی استان جیزه، در جنوب قاهره، یافت می شود.

به گزارش سیناپرس، مصرهای باستان حیوانات را مومیایی می‌ کردند و آنها را به عنوان بخشی از نذرهای خود به خدایانشان دفن می ‌کردند، که این یک روش معمولی بود که توسط کاهنان اجرا می ‌شد. 

این کشف تأیید می ‌کند:شاهین‌ در دوران مصر باستان در سراسر دوره بطلمیوس، روم و سپس در زمان بلیمی‌ ها، همچنان پرستش می‌ شد.

به گزارش سیناپرس،این کشف همچنین نشان دهنده مهارت زیاد مردم مصر باستاندر فرآیند مومیایی است که با وجود رطوبت خاک و نمک در این منطقه نزدیک دریا، شاهین ها در تمام این مدت حفظ شده اند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: al-monitor.com
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل