نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بهترین سن برای ترک سیگار چه سنی است؟

به گزارش سیناپرس، این تحقیق نشان داد افرادی که در سنین بالاتر سیگار را ترک کردند، هنوز مزایای قابل توجهی را مشاهده کردند، اما میزان مرگ و میر آنها بیشتر از کسانی بود که قبل از رسیدن به ۳۵ سالگی سیگار را ترک کردند.

برای مثال، تحقیقات نشان داد که سیگاری ‌هایی که سیگار را بین سنین ۳۵ تا ۴۴ ترک کرده ‌اند، ۲۱ درصد بالاتر از میزان افرادی که هرگز سیگار نمی کشند دچار مرگ و میر ناشی از هر علتی شدند. همچنین افرادی که در سنین ۴۵ تا ۵۴ سالگی سیگار را ترک کردند، ۴۷ درصد بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیدند، دچار مرگ و میر شدند.

محققان این مطالعه در گزارش جدیدی اعلام کردند: در میان مردان و زنان از گروه ‌های نژادی و قومی مختلف، سیگار کشیدن با حداقل دو برابر میزان مرگ و میر ناشی از هر علتی مرتبط است. به گفته پژوهشگران، ترک سیگار، به ویژه در سنین پایین تر، با کاهش قابل توجهی در میزان مرگ و میر همراه بود.

جان پی پیرس (John P. Pierce) استاد دانشکده پزشکی خانواده و بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرد که این سومین مطالعه بزرگی است که نشان می دهد سن ۳۵ سالگی ممکن است بهترین سن برای ترک سیگار باشد، به ویژه برای کسانی که سیگار را در سنین پایین شروع می کنند. 

پیرس در ادامه گفت: مدت ‌هاست که محققان می ‌دانستند هر چه سیگار زودتر ترک شود، بهتر است. با این حال، اکنون می توان با توجه به سن یک فرد سیگاری، دقیق تر درباره ترک آن صحبت کرد. پیرس در تفسیر خود نوشت: این نتایج به ما یادآوری می‌ کند که کاهش شدت سیگار باید یکی از اهداف برنامه ‌های کنترل دخانیات باشد.

محققان همچنین اعلام کردند: در حالی که سیگار در حال حاضر با خطر بالاتر مرگ در تمام گروه‌های نژادی و قومی مورد بررسی مرتبط است، ترک سیگار با خطرات معکوس قابل ملاحظه ‌ای برای همه گروه‌ ها مرتبط بود. به ویژه، افرادی که تا سن ۴۵ سالگی سیگار را ترک کردند تا ۹۰ درصد خطر مرگ را کاهش دادند و آنهایی که قبل از ۳۵ سالگی سیگار را ترک کردند، نرخ مرگ و میر بسیار نزدیک به افرادی بود که هرگز سیگار نکشیدند.

به گزارش سیناپرس، به طور مشابه، این مطالعه همچنین نشان داد که هر چه مدت زمان بیشتری از ترک سیگار می گذرد، میزان مرگ و میر آنها به مرگ و میر افرادی که هرگز سیگار نمی کشند نزدیک تر می شود. طبق نظر پژوهشگران، اما مطمئناً، پس از ۳۵ سالگی نیز همه چیز از بین نمی رود و همانطور که این مطالعه نشان می دهد، ترک سیگار در سنین بالاتر هنوز خطر مرگ را کاهش می دهد.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل