شیوا بحیرایی مهندس هوافضا و اولین بانوی خلبان بالگرد درباره علائق، برنامه ریزی ها و پشتکار برای رسیدن به این درجه از حرفه خلبانی سخن گفت.
وی می گوید: بنده در راستای کمک و امداد رسانی گام برداشتم تا در نهایت به درجه خلبان و آتش نشانی برسم که با برنامه ریزی و پشتکار توانستم گواهینامه پایه یک رانندگی را اخذ کنم. همچنین توانستم با پیگیری علاقه ام ۴ گواهینامه ویژه جرثقیل، بیل مکانیکی، لیفتراک و لودر را اخذ کنم؛ خیلی علاقه مند به شرکت در دوره های آواربرداری و امداد و نجات بودم. اکنون در زمینه امداد و نجات به درجه نجات گری رتبه ۳ رسیدم.
بحیرایی با اشاره به تحصیلاتش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان میکند: تحصیلات دانشگاهی بنده در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی هوافضا گرایش فناوری ماهواره بود و در مقطع ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول فارغ التحصیل شده ام.
وی درباره تاثیر تحصیل در دانشگاه در رشته مهندسی هوافضا گفت: تحصیل در دانشگاه برای درک بیشتر مفاهیم خاص در خلبانی، اثبات ساخت سازه هلی کوپتر یا هواپیما، مباحث ایرودینامیک این سازه های اهنی، آموزش فرمول های خاص و … خیلی کاربردی بود.
وی می گوید: آرزوی بشر از گذشته تا به حال پرواز در آسمان بوده و اولین وسیله پرنده آهنی در سال ۱۹۰۳میلادی ساخته شد که با توسعه در این زمینه در بخش های نظامی، ترابری و پشتیبانی استقبال شد، از این رو هواپیما و بالگرد کاربردهای مختلفی پیدا کرد.
بحیرایی درباره استفاده بالگرد در کشور گفت: اکنون بالگرد حکم والایی در کشور دارد به طوری که نجات بخش جان مردم است. به طور مثال وارد شدن به مکان های صعب العبور توسط بالگرد ها و همچنین نجات جان انسان ها در کوتاه ترین زمان در محل حوادث جاده ایی، استفاده بسیار زیادی در صنعت نفتی، نظامی و موارد دیگردارد.
بحیرایی در ادامه عنوان می کند: در حال حاضر تنها بانوی خلبان غیر نظامی بالگرد کشور ایران و تنها بانویی هستم که دو لایسنس هواپیما و هلی کوپتر را دارم. امیدوارم که در بحث نظامی هم بانوی خلبان داشته باشیم.
وی درباره ویژگی های خلبان شدن می افزاید: سن بازنشستگی برای خلبانی ۶۵ سال است. اما تاییدیه سلامت جسم و روان توسط پزشک هوایی در اولین قدم وارد شدن به این رشته می باشد، تغذیه مناسب، مدیریت زمان، داشتن خواب کافی و … از جمله مواردی است که علاوه بر علاقه می توان به سمت خلبانی روی آورد؛ لذا می توان با صراحت گفت به شرط داشتن سلامتی جسم و روان، محدودیتی برای خلبان شدن وجود ندارد و جنسیت در خلبانی مطرح نیست.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه می دهد: خلبان شدن کار سادهای نیست زیرا از مرز زمینی جدا هستیم و اولین اشتباه میتواند آخرین اشتباه باشد.
وی درخصوص پایان نامه خود در دانشگاه صنعتی امیرکبیرمی افزاید: پایان نامه بنده مربوط به ملزومات پیاده سازی نظارت هوایی فضا پایه برای ایران بود؛ در این پایان نامه در صنعت هوانوردی برای زمانی که سیگنال GPS به صورت عمدی یا سهوی قطع شود راهکار چیست؟ پیشنهاد ها و راهکارهایی ارائه شده است. با توجه به اینکه تجهیزات صنعت هوایی ایران باید بروز باشند استفاده از روشهای جدید می تواند کاربردی باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر،وی گفت :پایان نامه خود را با راهنمایی دکتر رئیسی و دکتر مرادی به سرانجام رسانیده است .
No tags for this post.