گزارش ویدیویی از شبیه سازی یک منظومه

Beta Pictoris، یک ستاره در فاصله 60 سال نوری از زمین است و با یک دیسک عظیم از تکه های یخ و سنگ محاصره شده است که این حلقه، Debris disks نامیده می شود.

داخل این دیسک یک مرکز وجود دارد که در این مرکز بدون سنگ، یک سیاره با ابعادی بزرگ تر از تک تک سیاره های منظومه ما وجود دارد.

ستاره Beta Pictoris به نجوی برای ما قابل مشاهده است که تنها لبه دیسک آن را مشاهده می کنیم ولی این زاویه دید نکته جذابی را نیز در خود جای داده است. برخی از افراد معتقدند که این دیسک درون خود یک رشته منحنی را جای داده است که در تصاویر از سایر مقاطع به شکل یک X  در می آید.

حال دانشمندان با طراحی یک مدل جدید به نام Smack قصد دارند تا این دو ساختار (انحنا و مدل X) را با یک دیگر مرتبط ساخته و بررسی کنند.

دانشمندان با ساختن یک منظومه مصنوعی درون کامپیوتر توانسته اند تا شرایطی را پیدا کنند که با تغییر ساختار این منظومه، ساختار دیسک مورد نظر را نیز تغییر دهند. هدف از این کار مقایسه نتایج با تصاویر ثبت شده از Debris disks است تا علت شکل گیری دیسکی به این شکل کشف شود.

این شبیه سازی نخستین مدل سه بعدی از این دیسک و همچنین رخدادهای ناشی از برخوردهای درون این دیسک است. حال این شبیه سازی نشان داده است که علت وجود این شکل منحنی این است که سیاره مرکز این دیسک با اندکی زاویه نسبت به این دیسک در حال گردش به دور خود است.

اگر این دیسک از بالا مشاهده شود (که عملا در واقعیت برای دانشمندان ممکن نبوده است ولی با این شبیه سازی امکان پذیر شده است) می توان شکل حلقه ای ناشی از این چرخش را مشاهده کرد. این شکل به این علت به وجود می آید که سیاره یاد شده به جای دایره، بیضی شکل است.