نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نئاندرتال ها بیشتر از حد تصور گوشت می خوردند

به گزارش سیناپرس، محققان تلاش می کنند با مطالعه رسوبات دندانی گرفته شده از بقایای کشف شده انسان های نئاندرتال در شبه جزیره ایبری، دریابند که تغذیه این گونه انسانی منقرض شده چگونه بود. بررسی های پیشین انجام شده نشان می دهد برخی از نئاندرتال ها همه چیزخوار بوده و انواع گیاهان و قارچ ها را مصرف می کردند. با این حال، مطالعات جدید این نتیجه را به چالش کشیده و نشان می دهد که نئاندرتال ها مقدار قابل توجهی گوشت، عمدتاً آهو، ماموت، و کرگدن پشمالو می خوردند.

تیمی از محققان بین ‌المللی به امید حل کردن مساله تغذیه نئاندرتال ها از روش ‌های تحلیلی جدیدی برای بررسی مینای دندان یک انسان نئاندرتال از دوران پارینه سنگی میانی استفاده کردند. بقایای این فرد در سایت غار گاباسا در اسپانیا پیدا شده بود.

به گزارش سیناپرس، در این شرایط، دانشمندانی که امیدوارند موقعیت یک حیوان منقرض شده را در شبکه غذایی کشف کنند، باید پروتئین ‌ها را استخراج کرده و ایزوتوپ ‌های نیتروژن را از کلاژن استخوان تجزیه و تحلیل کنند، نسبت‌ های بالاتر نیتروژن-15 در مقایسه با نیتروژن-14، نشان دهنده مصرف مقادیر بیشتری از گوشت است.

متاسفانه این تکنیک محدودیت ‌هایی داشته و ممکن است فقط روی نمونه‌ هایی از آب و هوای معتدل به صورت درست اجرا شده و معمولا بر روی نمونه‌هایی که در ۵۰ هزار سال گذشته مرده ‌اند بهترین کارایی را دارد. برای نمونه اگر خود حیوان در رژیم غذایی گیاهی پروار شود ، دارای میزان نیتروژن 15 بیشتری از حد انتظار خواهد بود.

به همین دلیل، محققان این تیم مطالعاتی در عوض استفاده از روش های قدیمی، نسبت ایزوتوپ روی را در مینای دندان نمونه فوق، آزمایش کردند.

این روش از تغییرات غلظت روی مینای دندان با هر مرحله موجود در یک زنجیره غذایی بهره می ‌برد، پیش از این، دانشمندان از روش فوق برای چند استخوان باستانی حیوانات استفاده کرده بودند اما این اولین باری است که از این روش برای ارزیابی عادات غذایی یک انسان نئاندرتال استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، طی این پژوهش، تیمی از محققان به رهبری کلرویا ژائون از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه CNRS ، تجزیه و تحلیل ایزوتوپ روی را روی دندان این انسان نئاندرتال و همچنین استخوان ‌هایی از چندین گونه جانوری معاصر که در نزدیکی آن یافت شده بود، از جمله جانوران گیاه‌ خواران و گوشت‌ خواران انجام دادند.

محققان توضیح می ‌دهند:نسبت‌های کمتر ایزوتوپ ‌های روی ۶۶ در استخوان ‌های یک حیوان  نشان دهنده احتمال بیشتری گوشت ‌خواری این موجود همراه است.  بر اساس میزان کم ایزوتوپ عنصر روی موجود در این نئاندرتال، باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که احتمالاً وی دارای رژیم غذایی سرشار از گوشت بوده است.

محققان می‌ افزایند:دیگر شواهد شیمیایی نشان می ‌دهد که این فرد نئاندرتال قبل از رسیدن به سن دو سال و نیم از شیر گرفته شده و احتمالاً در همان منطقه ‌ای که در آن متولد شده‌، زندگی کرده و مرده است.

اگرچه این یافته ها شواهد تمایلات گوشتخواری نئاندرتال ها را تایید می کند، اما هنوز تحقیقات بیشتری برای کمک به درک طیف کامل رژیم های غذایی نئاندرتال ها مورد نیاز است.

ژائون و همکارانش امیدوارند:تجزیه و تحلیل های مشابهی را روی سایر نئاندرتال ها از سایت های دیگر انجام دهند تا بتوانند با مقایسه جامعه آماری گسترده تر، نتایج دقیق تری به دست آورند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  PNAS منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل