نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حلقه های درختان از رویدادهای کیهانی هزاران سال پیش می گویند

به گزارش سیناپرس، در یک مطالعه جالب که توسط دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شده است، محققان ابعادی از یک نوع رویداد اخترفیزیکی مرموز، غیرقابل پیش‌بینی و بالقوه ویرانگر را آشکار کرده اند.

در این مطالعه، محققان از روش های آماری پیشرفته بر روی داده‌های درختان چند هزار ساله به منظور یافتن اطلاعات بیشتر در مورد «طوفان‌های تشعشعی» استفاده کرده اند.

به گفته مجریان تحقیق، این انفجارهای عظیم تشعشعات کیهانی، معروف به رویدادهای میاک، تقریباً هر هزار سال یک بار اتفاق می‌افتند و علت آن ها نیز مشخص نیست. نظریه اصلی در این خصوص، آن است که آن ها، شراره های عظیم خورشیدی هستند.

آن ها می افزایند: ما باید در این باره بیشتر بدانیم، زیرا اگر یکی از این موارد امروز اتفاق بیفتد، فناوری های مختلف ما از جمله ماهواره ها، کابل های اینترنت، خطوط برق راه دور و ترانسفورماتورها را از بین می برد و لذا تاثیر آن بر زیرساخت های جهانی غیرقابل تصور خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، محققان استرالیایی برای بررسی بیشتر این پدیده، نرم افزاری را برای تجزیه و تحلیل تمام داده های موجود در حلقه های درختان توسعه دادند.

آن ها می گویند: از آنجایی که حلقه‌های یک درخت را می توان برای تشخیص سن آن شمرد، ما می‌توانیم رویدادهای کیهانی تاریخی هزاران سال پیش را نیز بر همین اساس بررسی کنیم.

در واقع، هنگامی که تشعشعات به اتمسفر برخورد می‌کنند، کربن 14 رادیواکتیو تولید می‌کنند که از طریق هوا، اقیانوس‌ها، گیاهان و حیوانات فیلتر می‌شوند و رکورد سالانه تابش را در حلقه‌های درخت ایجاد می‌کنند.

به گفته محققان فوق، ما چرخه جهانی کربن را برای بازسازی فرآیند در یک دوره 10 هزار ساله مدل کردیم تا بینشی در مورد مقیاس و ماهیت رویدادهای میاک به دست آوریم.

آن ها ادامه می دهند: ما نشان داده‌ایم که این رویدادها با فعالیت لکه‌های خورشیدی ارتباطی ندارند و برخی از آن ها در واقع یک یا دو سال طول می‌کشند. به عبارتی، این رویدادها به جای یک انفجار یا شعله ی آنی، نوعی طوفان یا طغیان اخترفیزیکی هستند.

این واقعیت که دانشمندان دقیقاً نمی دانند رویدادهای میاک چه هستند و چگونه می توان وقوع آن ها را پیش بینی کرد، بسیار نگران کننده است. به گزارش سیناپرس، بر اساس داده‌های موجود، تقریباً یک درصد احتمال دارد که ظرف یک دهه آینده شاهد رویداد دیگری از این نوع باشیم. اما در حال حاضر نمی دانیم چگونه آن را پیش بینی کنیم یا چه آسیب هایی ممکن است از آن ببینیم.

به گزارش سیناپرس، این تحقیق که در نشریه بین المللی Proceedings of the Royal Society A منتشر شده است، بر لزوم افزایش تمرکز بشر بر موضوع فوق و تعالی دانش مورد نیاز در خصوص آن تاکید دارند.

مترجم:رها امیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل