ساخت چشم مصنوعی بر گرفته از چشم حشرات

حشرات به کمک چشم های مرکب، از دید وسیع برخوردار هستند و این قدرت بینایی به آن ها اجازه می دهد تا از هر گونه تهدیدی از جانب طبیعت آگاه شوند و با افزایش سرعت، تغییر جهت یا حرکت، خود را نجات دهند.

تیم تحقیقاتی از دانشگاه EPFL به سرپرستی داریو فلورنو ، با الهام گرفتن از مدل طبیعی، نمونه ای از چشم های مصنوعی را توسعه و ابداع کردند. نتایج این پژوهش در مجله Royal Society به چاپ رسیده است.

چشم های مرکب در مگس ها ساختار بسیار جالبی دارند. هر تصویر به صورت جداگانه در مغز مقایسه و ترکیب می شوند و اطلاعات حس بینایی در مغز تحلیل می شود. حشرات به کمک چشم مرکب بدون صرف انرژی زیاد می تواند حتی در تاریکی شب، تصویری دقیق از محیط اطراف ببینند و هر گونه حرکت را شناسایی کنند.

این خصوصیات چندین تیم تحقیقاتی را به سمت ارتقا چشم های مصنوعی راهنمایی کرده است. مخصوصا طراحی سنسوری با شناساگر شش وجه با چیدمان مثلثی که در یک لنز جا گرفته است. این چشم مصنوعی قادر است با زوم خودکار کاملا با محیط اطراف سازگار شود. اطلاعات جمع آوری شده توسط چیدمان مثلثی به پردازنده کوچک منتقل می شود و بر اساس برداشت های صورت گرفته، تصویری از محیط اطراف تهیه می شود. مسئول پروژه دوربین، رامون پریکت در این زمینه می  گوید: نکته قابل توضیح این است که نباید انتظار کیفیت بالایی از تصاویر داشت و تصاویری در حد 3 پیکسل تشکیل می شود ولی شناخت محیط اطراف و شناسایی مسیر به کمک این چشم مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

با وجود ابعادی 860 * 475 * 1925 میکرون ( هر میکرون برابر یک هزارم میلی متر)  و تنها 2 گرم وزن، این چشم مصنوعی ظرفیت ثبت 300 فریم بر ثانیه را دارد که این مقدار سه برابر چشم یک مگس است. تصاویر ضبط شده، تصاویر واضحی نیستند و پس از پردازش مستقیم آن ها تبدیل به تصاویر دیجیتالی می شوند.

یکی از کاربرد های این چشم مصنوعی (دوربین) استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین است. رامون پریکت اضافه کرد:استفاده چنین سنسور کوچکی در هواپیماهای بدون سرنشین کمک می کند تا تمام تجهیزات و ربات پرنده به شکل مینیاتوری و بسیار کوچک درآیند.

از مزیت های این چشم مصنوعی می توان در هواپیماهای بدون سرنشین برای محافظت و عملیات نجات بهره برد. محققان دانشگاه EPFL با اتصال چشم مصنوعی به کلاه نابینایان توانستند به فرد نابینا کمک کنند تا موانع را شناسایی و به مسیری ایمن تر هدایت شود. می توان از این چشم ها در خودروهای بدون سرنشین برای جلوگیری از تصادف نیز استفاده کرد.