نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش این آنتی بادی در مبارزه با کووید 19 را جدی بگیرید

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید انجام شده توسط موسسه عفونت و ایمنی پیتر دوهرتی دانشگاه ملبورن استرالیا یک سری اطلاعات کلیدی را در مورد پاسخ‌های ایمنی مولکولی به بیماری کووید 19 ارائه کرده اند که درک ما را از فرایندهای ایجادشده توسط این بیماری افزایش می دهد. 

وقتی دچار بیماری کووید 19 می شویم، آنتی بادی هایی مخصوص ویروس این بیماری در بدن ما تولید می شود که هم ویروس را خنثی می کند و هم به پاک سازی عفونت های ناشی از آن می پردازند.

در حالی که دانشمندان در مورد اهمیت یکی از این آنتی بادی های مهم یعنی ایمونوگلوبولین G یا IgG برای محافظت و کنترل ویروس SARS-CoV-2 بسیار سخن گفته اند، به نظر می رسد نقش آنتی بادی مهم دیگری به نام ایمونوگلوبین A  یا IgA علیه ویروس فوق  SARS-CoV-2 در سراسر جهان نسبتاً نادیده گرفته شده است. 

به گزارش سیناپرس، برای رفع این نقیصه پژوهشی، دانشمندان موسسه عفونت و ایمنی پیتر دوهرتی دانشگاه ملبورن استرالیا یک مطالعه تجربی را برای مقایسه پاسخ آنتی بادی IgA به ویروس SARS-CoV-2 در سرم خون افرادی که از کووید 19 نجات یافته اند، انجام داده و نتایج آن را منتشر کرده اند.

به گفته آنها، ما نمونه های خونی را در آزمایشگاه خود تجزیه کردیم تا توانایی آن را در خاموش کردن ویروس و فعال کردن سلول های ایمنی علیه ویروس فوق اندازه گیری کنیم.

آن ها افزوده اند: در حالی که می دانستیم آنتی بادی IgG در پاسخ بدن برای پاک سازی ویروس بسیار مهم است، متوجه شدیم که IgA نیز نقشی کلیدی در خنثی کردن این ویروس در بدن اکثر افراد ایفا می کند. به گزارش سیناپرس، از آنجایی که آنتی بادی های خنثی کننده، نشانگر پاسخ ایمنی و محافظت در برابر عفونت های ویروسی هستند، این کشف برای توسعه واکسن ها، حیاتی است. در واقع این تحقیق راه را به روی رویکردهای جدید توسعه واکسن‌های آینده علیه SARS-CoV-2 باز می‌کند.

این یافته‌های پژوهشی، اهمیت ویژه‌ای دارند؛ زیرا IgA فراوان‌ترین آنتی‌بادی موجود در مخاط دستگاه تنفسی است که اتفاقا مسیر اصلی عفونت ویروسی نیز به حساب می آید. این بدان معناست که اگر بتوانیم به طور خاص این آنتی‌بادی‌ها را در این مکان‌های آسیب‌پذیر بسازیم، یک پاسخ ایمنی قوی را برای محافظت در برابر ویروس بیماری کرونا ایجاد خواهیم کرد.

به گزارش سیناپرس، این یافته های ارزشمند امروز در نشریه بین المللی Clinical & Translational Immunology منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل