نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیشگیری قطعی از سرطان لوزالمعده به کمک این داروها

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه فلوریدا گزارش می ‌دهند:این دو دارو ممکن است بتواند سرطان پانکراس را قبل از اینکه فرصتی برای شروع داشته باشد، متوقف کرده و در صورت بروز سرطان نیز با معکوس کردن یک فرآیند سلولی کلیدی در پیشرفت بیماری، آن را متوقف کنند.

طی این مطالعه دانشمندان دو مولکول را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد قادر به مهار پیشرفت سلول های پیش سرطانی در لوزالمعده هستند. مطالعات انجام شده نشان می دهد این مولکول ‌ها همچنین فرآیندی به نام متاپلازی مجرای آسینار  را که قبل از سرطان پانکراس رخ می دهد، معکوس کردند.این کشف می تواند جان افراد بی شماری را نجات دهد.

به گزارش سیناپرس، طبق اطلاعات موسسه ملی سرطان، سالانه ۶۰ هزار نفر در آمریکا به سرطان پانکراس مبتلا شده و متاسفانه تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر شانس زنده ماندن برای پنج سال آینده پس از تشخیص را دارد. بر اساس آمارهای رسمی، سرطان پانکراس سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان محسوب می شود.

 دکتر تام اشمیتگن، نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس بخش داروسازی در دانشگاه فلوریدا، در این رابطه می‌گوید: این اولین باری است که محققان توانسته ‌اند متاپلازی مجرای آسینار  را از نظر دارویی معکوس کنند. ما به طور بالقوه می توانیم سرطان پانکراس را در مراحل اولیه بیماری درمان کنیم و امیدواریم گزینه های درمانی موجود را بهبود دهیم.

به گفته پزشکان، متاپلازی مجرای آسینار  معمولاً همزمان با التهاب رخ می دهد. در طول این فرایند سلول‌ های آسینار آنزیم ‌ساز پایدار به سلول ‌های مجرای محافظ مجرای پانکراس تبدیل می ‌شوند. با این حال، اگر برخی از ژن های خاص در طول انتقال جهش پیدا کنند، سلول ها می توانند پیش سرطانی و در نهایت سرطانی شوند.

پروفسور اشمیتگن امیدوار است که این مطالعه به راه جدیدی برای درمان سرطان پانکراس با دستکاری متاپلازی مجرای آسینار منجر شود. شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Cell Death Discovery منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل