نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تضمین سلامت روده با مصرف بادام

به گزارش سیناپرس، سیستم گوارش انسان را می توان یکی از پیچیده ترین ساختارهای بدن محسوب کرد. میکروبیوم روده حاوی میکروارگانیسم‌ ها و باکتری ‌های بی‌شماری است که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش، ایمنی و سلامت عمومی افراد ایفا می کنند.

به عبارت دیگر، آنچه در روده اتفاق می افتد قطعاً به سایر اندام بدن مرتبط است. به تازگی پژوهشگران کینگز کالج لندن دریافته اند که مصرف روزانه بادام به طور قابل توجهی تولید بوتیرات را افزایش می دهد.به گزارش سیناپرس، بوتیرات نوعی اسید چرب با زنجیره کوتاه است که به تقویت سلامت روده کمک می کند. طی این مطالعات، تیم تحقیقاتی فوق تاثیر بادام کامل و آسیاب شده را بر ترکیب میکروب های روده بررسی کردند.

در حالی که می دانیم روده انسان دارای ساختاری پیچیده است، کشف مکانیسم های دقیقی که تعیین می کند چگونه میکروبیوم های روده بر سلامت تأثیر می گذارد، هنوز برای علم مدرن به طور کامل میسر نشده است.

با این حال، تحقیقات قبلی نشان می‌ دهد که خوردن انواع خاصی از غذا می‌ تواند به طور مثبت بر انواع باکتری ‌های روده یا کاری که آنها در معده ما انجام می ‌دهند، تأثیر بگذارد.

اعضای این تیم پژوهشی به دنبال درک بهتر رابطه بین مصرف بادام و پیامدهای سلامت روده بود. برای این منظور، آنها گروهی متشکل از ۸۷ بزرگسال را برای شرکت در این مطالعه استخدام کردند. به گزارش سیناپرس، این افراد کمتر از مقدار توصیه شده فیبر رژیمی دریافت کرده و معمولاً غذاهای ناسالم مانند کلوچه یا چیپس مصرف می‌ کردند.

در ادامه محققان شرکت ‌کنندگان را به سه گروه تقسیم کردند: یک گروه شروع به خوردن ۵۶ گرم بادام کامل در روز به جای سایر میان‌ وعده‌ ها کردند. گروهی دیگر شروع به خوردن ۵۶ گرم بادام آسیاب شده در روز کرده و سومین گروه به عنوان گروه شاهد، کلوچه های شیرین مصرف کردند. این آزمایش چهار هفته به طول انجامید.

یافته های محققان نشان می داد : میزان بوتیرات در میان شرکت ‌کنندگانی که بادام کامل یا آسیاب شده می‌ خوردند، به‌طور قابل ‌توجهی بالاتر از سایر گروه ها بود. بوتیرات به عنوان منبع اصلی سوخت برای سلول های روده بزرگ عمل کرده و هنگامی که این سلول ها وظایف خود را به درستی انجام می دهند، شرایط ایده آل را برای رشد میکروب های مفید روده ایجاد شده و این محیط باعث ایجاد دیواره روده قوی، حداقل نشت یا التهاب و جذب بهینه مواد مغذی می شود.
باید توجه داشت بخشی از تأثیر میکروبیوتای روده بر سلامت انسان از طریق تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات است. 

به گزارش سیناپرس، پروفسور کوین ویلان، سرپرست گروه علوم تغذیه در کینگز کالج لندن، در رابطه با یافته های فوق می‌ گوید: ما فکر می ‌کنیم که این یافته‌ ها نشان می‌ دهد که مصرف بادام ممکن است به متابولیسم باکتری ‌ها به نحوی که پتانسیل تأثیرگذاری بر سلامت انسان را داشته باشند، کمک کند.

علاوه بر این، مطالعه فوق نشان می دهد که خوردن بادام کامل یا آسیاب شده می تواند سایر اجزای رژیم غذایی را نیز بهبود بخشد. افرادی که بادام می‌خوردند، اسیدهای چرب تک‌ اشباع، فیبر، پتاسیم و سایر مواد مغذی مهم را نیز دریافت می ‌کردند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره  مجله تغذیه بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل