نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سلامتی کودکان با افزایش قیمت لبنیات به مخاطره افتاده است

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم شناسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با سیناپرس گفت: نیازهای غذایی گروه های سنی مختلف با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال کودکان در سن رشد، نیاز به انرژی بالاتری نسبت به فرد بزرگسال دارند؛ این میزان انرژی از منظر مقدار میزان مصرف کالری نیست بلکه به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن کودک در حال رشد باید یک تا دو گرم پروتئین جذب شود. این میزان پروتئین در افراد بزرگسال ممکن است کمتر از یک گرم باشد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینیک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی افزود: بسیاری از کودکان در سنین پایین کمبود آهن دریافتی و روی دارند. این دو ماده حیاتی در مواد غذایی غنی از گوشت و حبوبات، غلات سبوس دار، سبزی ها و میوه ها یافت می شوند. طبیعتا اگر کودکان از این رژیم غذایی تبعیت کنند، آهن و روی بدن خودشان تامین خواهد شد. در غیر این صورت امکان دارد آنها به علت کمبود آهن و روی از رشد کافی و مطلوبی برخوردار نشوند؛ ممکن است این کودکان قدشان کوتاه شود و بسیاری از اندام هایشان به اندازه کافی رشد پیدا نکند. این مساله می تواند در آینده برای آنها نیز ریسک های متفاوتی به دنبال داشته باشد از اینرو باید خانواده ها و مدارس نیازهای گروه های سنی را شناسایی و برنامه غذایی کودکان را اصلاح و توسعه دهند.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات کودکان در حال رشد، دریافت ناکافی لبنیات است. متاسفانه امروزه با قیمت سرسام آور لبنیات، خیلی از مردم جامعه به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی کنند. لبنیات در دسترس همه مردم قرار ندارد. خانواده ها باید به این مقوله خیلی توجه کنند و به اندازه کافی لبنیات در اختیار کودکان شان قرار دهند. لبنیات علاوه بر پروتئین دارای فسفر است. این دو ماده برای حیات بچه ها ضروری است. گروه سنی کودکان اگر لبنیات دریافت نکنند در آینده دچار مشکل می شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر مساله قیمت زیاد لبنیات، متاسفانه امروزه برخی از صفحه ها و گروه های فضای مجازی و حتی صدا و سیما عنوان می کنند که لبنیات مضر است،مزاجش سردی است، مواد افزودنی داردو  حاوی وایتکس است. همه این عنوان ها جعلی و باطل بوده و هیچ کدام مستند علمی ندارند.

جعفریان به سیناپرس گفت: مردم ایران می توانند از لبنیات صنعتی استفاده کنند. این نوع لبنیات هیچ مشکلی ندارند. همگی سالم و تحت کنترل هستند. والدین مبادا با توجه به تبلیغات اغوا کننده رسانه ها کودکان را از دریافت لبنیات محروم کنند که بعدها قادر به جبران آسیب های آن نباشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: همچنین خانواده ها باید در سبد غذایی خودشان به مساله غلات توجه ویژه ای داشته باشند. بنیه، انرژی و حیات همه انسان ها به غلات وابسته است. اگر غلاتی که خداوند در اختیار ما قرار داده است را درست مصرف نکنیم، به ضد خودش تبدیل می شود. ما اکنون برنج و نان تصفیه شده استفاده می کنیم یعنی قند و نشاسته می خوریم اما اگر غلات را به شکل کامل و سبوس دار بخوریم، بسیاری از ویتامین ها و املاح بدن مان تامین می شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینیک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی افزود: مطمئنا بسیاری از املاح و ویتامین هایی که امروزه اکثر مردم کمبود آن را دارند با دریافت کامل غلات بر طرف می شود. این مساله در کودکان در حال رشد از اهمیت بیشتری برخوردار است. کودکان در حال رشد نیازمند انواع ویتامین ها و املاح غذایی هستند بنابراین توصیه می شود خانواده ها در تغذیه فرزندان شان به گنجاندن غلات در سبد غذایی شان توجه ویژه ای کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که توان مالی کافی دارند بهتر است از غلات و نان های صنعتی استفاده کنند؛ این غلات و نان های کارخانه ای ضمن رعایت استانداردهای لازم، غنی از مواد مغذی بوده و برای سلامت کودکان لازم هستند.

گفتگو: بیتااکبری
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل