نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رژیم غذایی مناسب می تواند به زنان در دوران یائسگی کمک کند

به گزارش سیناپرس، پژوهش های اخیر که بزرگترین مطالعه در نوع خود است، به بررسی تأثیر یائسگی بر متابولیسم روزانه می پردازد. این مطالعه شامل دانشمندانی از دانشگاه کینگز، هاروارد و دانشکده بهداشت عمومی چان و بیمارستان عمومی ماساچوست است. 

به گفته پزشکان، یائسگی از زمانی تعریف می شود که یک زن به مدت ۱۲ دچار عادت ماهانه نشود که معمولاً بعد از ۴۵ سالگی رخ می دهد. این تغییر در هورمون ها به این معنی است که زنان بیشتر مستعد تغییرات در ترکیب بدن، خلق و خو، خواب، التهاب، کنترل قند خون و سطح کلسترول هستند که به افزایش خطر بیماری های قلبی و بسیاری دیگر از مشکلات سلامت متابولیک کمک می کند.

دکتر سارا بری (Sarah Berry) از دانشکده زندگی و علوم جمعیت و سرپرست این مطالعات می گوید: یائسگی در طول تاریخ به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است و زنان در تحقیقات بهداشتی، به ویژه در رابطه با رژیم غذایی و سلامت، کمتر حضور داشته اند.

یافته های تحقیقات ما نشان می دهد: یائسگی در زمان تغییرات متابولیک عمده می تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت طولانی مدت داشته باشد. این یافته ‌ها به ما کمک می‌ کند تا توصیه‌ های ساده‌ تر و شخصی‌ تر تغذیه‌ ای و بهداشتی را با اثربخشی بیشتر برای کاهش بار سلامتی ناشی از یائسگی ارائه کنیم. 

در این مطالعات، محققان تفاوت های کلیدی در التهاب و سطح قند خون پس از خوردن غذا در زنان یائسه در مقایسه با زنان قبل از یائسگی پیدا کردند. تأثیر نامطلوب یائسگی بر کنترل قند خون که یک عامل خطر کلیدی برای بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ است، حتی در زنان در سن مشابه زنان قبل و بعد از یائسگی نیز مشاهده شد.

این یافته برای اولین بار نشان می دهد: این کاهش در کنترل قند خون تنها بخشی اجتناب ناپذیر از پیری نیست. یکی دیگر از یافته های جدید این تحقیق این بود که ارتباط بین یائسگی با چربی بیشتر بدن و التهاب تا حدی به واسطه رژیم غذایی نامناسب و تداخل در میکروبیوم ایجاد می شود. این امر بدان معناست که رژیم غذایی نقش بالقوه ای در کاهش این عوامل خطر دارد.

تیم تحقیقاتی همچنین دریافت که زنان یائسه در مقایسه با زنان قبل از یائسگی، قند بیشتری مصرف می‌ کنند و خواب ضعیف ‌تری دارند. این امر خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲، چاقی و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

این تغییرات در رژیم غذایی و خواب، در کنار کاهش فعالیت بدنی گزارش شده در مطالعات قبلی، با کاهش هورمون استروژن مرتبط بوده و ممکن است به طور هماهنگ برای افزایش خطر افزایش وزن در طول زمان عمل کند.

این مطالعه همچنین تفاوت ‌هایی را در فراوانی گونه‌ های باکتریایی بین زنان قبل و بعد از یائسگی از جمله باکتری ‌های پیش التهابی و چاقی ‌زا مشاهده کرد. 

کیت برمینگام (Kate Bermingham) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات از دانشکده زندگی و علوم جمعیت افزود: این مطالعه به ما فرصتی می دهد تا تغذیه و سلامت هزاران نفر را به گونه ای که قبلاً امکان پذیر نبود در مقیاس، وسعت و عمق بی سابقه ای مطالعه کنیم.

بینش ما به کشف پیوندهای پیچیده بین سبک زندگی، هورمون ها، متابولیسم و سلامت کمک می کند. او همچنین افزود: تغییرات کوچک در رژیم غذایی و سبک زندگی این پتانسیل را دارد که تفاوت های بزرگی در نحوه مدیریت علائم زنان و بهبود این علائم ایجاد کند.

دکتر بری در پایان می ‌گوید: خبر خوب این است که آنچه می ‌خورید ممکن است تا حدی با کاهش التهاب و افزایش قند خون یا با تغییر میکروبیوم به تأثیرات نامطلوب یائسگی بر سلامتی را کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل