نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شیوه‌نامه سرآمدان ابلاغ شد

دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر علوم در نشست خبری امروز جشنواره فارابی که در محل مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد، افزود: با توجه به اصلاحاتی که در جشنواره ایجاد شد، شاهد بهبود برگزاری این جشنواره هستیم.

وی برگزاری این جشنواره را حاصل تلاش دانشمندان و محققان علوم انسانی دانست و اظهار کرد: در این دوره از جشنواره وزارت علوم چند رویکرد را مد نظر قرار داده که نشان از اهمیت علوم انسانی دارد. یکی از این رویکردها بازنگری آیین‌نامه ارتقا است که بازنگری اولیه صورت گرفته است و امیدواریم پس از بازنگری، این آیین‌نامه اقتضائات لازم را در علوم انسانی داشته باشد.

کلانتری اضافه کرد: اتفاق دیگر تدوین شیوه‌نامه سرآمدان توسط وزارت علوم است که تصویب و ابلاغ شده است. در این شیوه نامه سعی شده است که به علوم انسانی توجه شود و از یکسو نگری‌ها فرا رویم.

معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: در جشنواره دوره قبل فارابی سعی شد جایزه‌ای به برگزیدگان جشنواره داده شود که معادل جایزه خوارزمی باشد. این اقدام باعث می‌شود از برنامه‌های پژوهشی این حوزه حمایت شود.

دبیر جشنواره بین‌المللی فارابی افزود: در این راستا باید به جایی برسیم که علوم انسانی بتواند مشکلات جامعه را حل کند و این علم به سبدی برای حل مشکلات مردم تبدیل شود.

وی ادامه داد: علوم انسانی می‌تواند به حل مسائل کشور منجر شود، چرا که انبوهی از مشکلات و مسائلی که در کشور با آن‌ها مواجه هستیم، همچون ترافیک، محیط زیست و انرژی با استفاده از علوم انسانی قابل حل هستند.

معاون فرهنگی وزیر علوم خاطر نشان کرد: بر این اساس امروزه بسیاری به این ادراک رسیده‌اند که بخش عظیمی از مسائل، مرتبط با علوم انسانی است که با کمک این علم می‌توان آن‌ها را مرتفع کرد.

کلانتری مسائل مرتبط با رفتار شهروندان، نوع سیاستگذاری و فعالیت‌ها را از جمله مسائل مرتبط با حوزه علوم انسانی نام برد و یادآور شد: علوم انسانی است که امکان مدارا در جامعه را فراهم می‌کند، فرهنگ گفت‌وگو را ارتقا می‌دهد و تحمل را نهادینه می‌کند.

 دبیر جشنواره بین‌المللی فارابی، ارتقای مطالبه‌گری و پاسخگویی مسؤولان، کاهش شکاف میان مسؤولان و مردم، ارائه راهکارهایی برای ارتقای سرمایه و امید را از دیگر کارکردهای علوم انسانی نام برد و ادامه داد: معتقدیم علی‌رغم آنکه علوم انسانی از برخی جهات از بنیادهای غربی آسیب دیده است، ولی می‌توانیم با بسیج همه علما در جهت رفع مشکلات با کمک علوم انسانی گام برداریم.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جشنواره فارابی این مسیر هموار شود و هدف رفع مشکلات با توسعه علوم انسانی محقق شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل